KÖBILDARKLUBBEN SLÅR TILL IGEN!

Vid 13 tiden idag lyckades en stor lastbil med konsstycket att ställa sig tvärs över motorvägen i södergående körriktning vid Lindvretens trafikplats och därmed blockera 2.5 körfält! Självklart med omfattande köer som följd...
Undrar just var dessa pajaser till förare hämtar sina körkort?!

Det kostar att ligga i ytterfilen och komma för nära räcket.


Yes!,  vi lyckades igen!

GASELÄNDET...FORTS...

Jag ställde några frågor till Ragnar Sjödahl på AGA och här är de svaren jag fick:


"Jag skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få svar på de frågor jag har gällande den (bristande) tillgången på biogas i Stockholm...

1. Varför är det nästan alltid brist på bg i Sthlm?

RS- Det är brist på gas i stockholmsområdet och anledningen är att det inte produceras tillräckligt mycket.
Vi har ingen naturgasledning som vi kan använda som back-up utan all LNG (flytande naturgas) som vi tar in måste gå genom en förångare. Där är naturgasflaskhalsen.
Denna kapacitet kommer att byggas ut i två steg under vintern och våren.

2. bg har funnits i flera år nu och det kan inte ha passerat obemärkt att efterfrågan formligen har exploderat, varför har inte detta beaktats? Det fungerar bra i Skåne!

RS- Vi har självklart trott på en ökning men den har varit större än vad vi kunde ana. Vi har tex. planerat för att bygga en sopbilsmack i Högdalen och den skulle stå klar i augusti 2009 men detaljplanen kommer tidigast i februari 2010. Det finns mer info i det bifogade brevet om åtgärder. Västsverige ligger före oss i utvecklingen och den stora skillnaden är deras naturgasnät.

3. Ringer man eder infosvarare, tel: 08 731 10 25 som skall vara uppdaterad får man höra att ALLA tankställen har gas- förutom b.la b.la b.bla...VA! Har verkligen ALLA tankställen gas då?  Sen kommer det mer horribla saker...Åkte till statoil arlanda två ( 2!) dar i rad efter att ha avlyssnat komedin som sa att ALLA ställen har gas förutom några på södra sidan Sthlm...Ja inte fan fanns det nån gas på arlanda - såklart...Personalen på mackarna säger att AGA känner av när gasen håller på att ta slut och kommer och fyller på så fort det går...Pyttsan!
Så antingen sluta med att parodisera på tel.svararen eller skärp till er ordentligt när det gäller att gå ut med """uppdaterad""" info!


RS- Det är konstigt att du inte fått rätt uppgift på telefonsvararren. Den uppdateras dagligen under kontorstid. Igår var jag inte på kontore och hon som hjälper mig då var hemma med sjukt barn, men nu stämmer informationen igen. Telefonsvararen är det enklaste sättet för oss att komma ut med aktuell information till er som tankar gas. Årsta, Sköndal och Hammarby är inte AGAs mackar och jag kan bara informera om de har gas inte om det är andra problem.

4. Vem ersätter alla taxiförares missade intäkter som uppstår genom att ständigt vara tvungna att jaga efter gas som inte finns, det rör sig om minst en! timme varje dag, ibland mer, betalar AGA eller??

"Inget svar på denna fråga- lol, men dyrt är det ändå att tanka gas"   *se föregående artikel*

Mvh

Peter Winberg
Taxiförare

DETTA BIOGASELÄNDE- NÄR KAN VI BÖRJA ARBETA?

Att biogasen är slut i stort sett varje dag på de få stationer som tillhandahåller den börjar bli ett problem som bara växer. Dock har Luftfartsverket och Stockholm Gas träffat avtal om att bygga en ny biogasstation i närheten av Statoil Arlanda.



Alla som kör biogastaxi- eller privatbilister för den delen har nog inte kunnat undvika, att dag efter dag, gång efter annan när man kommer till en station för att fylla på med gas upptäcka att det inte finns någon gas!

Slut, kaputt!, finito står det på de små handskrivna lapparna som personalen i all sin ödmjukhet låtit klistra upp på pumpen där det är meningen man ska tanka gas. Ibland finns ingen info alls utan man trycker dit gasmunstycket bara för att upptäcka att det inte finns något tryck alls i slangen...

Frågar man personalen ( vilka inte alls har något att skaffa med själva gastillförseln) suckar de trött och säger att gasleverantören AGA känner av när gasen börjar ta slut och skall då komma till undsättning ungefär per omgående...

Pyttsan! Några enstaka gånger det sista halvåret har det hänt att det har blivit påfyllt i anslutning till att gasen tagit slut men som sagt: dessa gånger är väldigt lätträknade. Kanske AGA haft en bil i närheten som inte har varit helt tom då...


Vem betalar?


Det tar tid att hitta gas i storstaden, det är bara ett fåtal ställen som erbjuder påfyllning och det är inte alltid man är i närheten av ett sådant när det börjar tryta i tanken. Man kan ju fortsätta köra på bensin men då ska man ha i åtanke att Luftvartsverket kräver att vi till 80% ska köra på gas och struntar fullständigt i hur vi gör det, bara vi gör det! Annars tar de bort miljöattributet för den bilen.

Litet räkneexempel

Säg att det finns 2000 miljötaxi i Stockholm, det tar en timme om dagen för dessa att hitta gas och fylla på- intäkten ligger runt 300 spänn i timmen och det skulle innebära en intäktsminskning på hela 600 000:- om dagen! WOW, vem pröjsar det??  Säkert vi som kör...


Klanderfritt- håhåjaja


Läste i en artikel om att det fungerar klanderfritt i Skånelandet med gaspåfyllningen tack vare att största delen av tillverkningen av biogas sker just där! VAD är problemet? Är infrastrukturen så dålig att det inte går att transportera behövlig mängd till Stockholm eller vad?

De första biogasbilarna i Stockholm (sopbilar) började rulla för sisådär sex är sedan och att hoppas på att det inte skulle bli fler är att hoppas för mycket.

När nu alla politiker var och är överens om att biogas är framtidens melodi borde väl någon rackare tänkt på att när det börjar hända grejer i Stockholm på den fronten- ja då exploderar ju efterfrågan!

Men som vanligt står de där, de stackarna- med huvudet i sanden som strutsar och begriper ingenting! 


Arlanda kräver


2011 skall det bara få finnas miljötaxibilar som trafikerar flygplatsen men då fordras det ju en väldigt bra infrastruktur vad gäller miljövänliga bränslen inom området vilket definitivt inte är fallet just nu! Ändå har problemen varit kända i många år!

I avtalet mellan Luftfartsverket och Stockholm Gas sägs det tydligen att gasen skall komma via lastbil från Örebro för att på sikt levereras via nedlagda rör...

Den nya stationen ska ha kapacitet för lite drygt 200 bussar och bilar per dygn till att börja med...Nästan ingenting med andra ord! Ok, lite avlastning blir det ju men alla biogasbilar åker ju inte till Arlanda. Dessutom, när man åker "hem" med en kund så går det åt mer än en kvarts tank och sen är det bara att börja leta gas igen- för man vill ju inte lämna tanken tom till nästa chaufför...

Återkommer med mera info om eländet då jag fått svar på frågor jag ställt till AGA, Stockholm Gas mfl...