VETT OCH ETIKETT - FÖR TAXIRESENÄRER

Som framförare av fordon för persontransport - där fick jag till det! :) har man en massa förhållningsregler om hur man ska hantera olika situationer med passagerare i bilen. Kort sagt: du ska som förare låta kunden ha rätt i alla situationer, ty det är ju ändå kunden som betalar din lön.

För att det inte skall uppstå konflkter med kunden har jag och några kollegor tagit fram en mall som beskriver hur kunden kan lära sig att åka taxi på ett vettigt sätt. Nedan följer några punkter alla kunder borde få ta del av.

* Ta gärna inte med dig ölburkar och allehanda snabbmat in i bilen och sätt dig och käka. Vi har nämligen inte  fått serveringstillstånd ännu.

* Gör din toalett INNAN du går ner till taxin och spraya inte på dig parfym i bilen då föraren kan vara allergisk, dessutom kanske nästa passagerare inte alls uppskattar doften. Nagelklippning undanbedes också.

* Är ni fem eller fler som skall åka, beställ en storbil och försök inte lura i oss att ni "glömde" bort det och vill att vi ändå kör er fem, "vi ska ju bara en kort bit" heter det då.

* Uppge gärna rätt adress från början då vi är trötta på att få en beställning till Arlanda för ett fast pris och det sedan visar sig att du ska någon annanstans längre bort. 

* Behandla inte föraren som spottkopp eller måltavla för dina aggressioner ty du har med all säkerhet aldrig tidigare åkt med honom och vet inte vem det är - respekt kanske det kan kallas.

* Vänta dig att bli behandlad som du behandlar föraren, även om du vet att "kunden alltid har rätt".

Ja detta var ett urval av lite etikettregler som naturligtvis inte i vanliga fall skulle behöva läras ut men som i många kundfall borde vara ett obligatorium att lära in...
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

height="0" alt="" />