FRIÅKARE ETT NÖDVÄNDIGT ONT?

Nästan dagligen hör man talas om kunder som blivit uppkörda på en massa pengar helt i onödan genom att hoppa in i en taxi där det står Stockholm på dörren och på takskylten. Massor av kunder jag kört har berättat nästan otroliga historier om hur det går till när de åker med s.k friåkare, d.vs åkare som inte tillhör någon växel utan helt och hållet är utelämnade till att ragga kunder på gatan.

Jag har personligen pratat med flera friåkare och jag vet att flera är seriösa och betalar dom pålagor staten kräver i form av skatter, foraförsäkringar m.m men tyvärr finns det alldeles för många som tror att kunderna är korkade och accepterar alla former av prissättning. Det gör dom inte att döma av de klagomål jag fått ta del av, åtminstone inte efter att ha åkt med en fribil och upptäckt att det blev dubbelt så dyrt den gången. Kunderna till dessa icke- ekonomer kommer inte tillbaka och tillströmningen borde ju rimligtvis sina.

Matematikproffesorer
Ja inte kan man beskylla våra kära vänner friåkarna för att vara några enastående mattesnillen då man för att konkurrera DUBBLERAR priserna! Har aldrig hört på maken till konkurrensmedel, om jag öppnar en livsmedelsbutik i närheten av t.ex en ICA-butik så inte fasen dubblar jag priserna för att stjäla kunder från dom!

En av herrarna jag talat med avslöjade att om han kör in mellan 1000- 1500:- om dagen är han helnöjd!
Till skillnad då från oss hårt arbetande drivers som för att erhålla en hyfsad lön måste inhysta mellan 2500- 3000 spänn... Inklusive semesterersättning.

Dessa herrar gräver sin egen grav och undergräver dessutom förtroendet för hela taxibranschen!, återkommer med information om vad som är på gång från myndigheternas sida men särskilt stora förhoppningar har jag inte.


Lite historier:
En resa mellan Fridhemsplan och S:t Eriksplan en vanlig vardagnatt skulle hos TxS kosta ca 70- 80 kronor, det är ju raka spåret dit- en kund berättade att han betalade 160 spänn för resan i vad han tyckte var en TxS-bil!

En vanlig natt kostar det ca 300:- att åka från Slussen till Huddinge C med oss- denna kund pröjsade 600 och var helnöjd!  ( Inte). Kunden tyckte att det stod Taxi Stockholm på bilen han raggade upp på gatan. Han förtäljde att han frågade om det var Taxi Stockholm och föraren av taxin sa ju självklart att det var det! Dyrt blev det...

Dyrast?!
En tysk företagsledare eller representant för ett stort tyskt bolag, kommer inte ihåg vilket, tog en taxi på gatan ( jodå, det händer det med) och ville åka till Arlanda...Gissa vad han fick betala?  3900 kronor blev han av med! Han hade ringt till sin affärspartner i Stockholm dagen efter och tyckt att det varit lite dyrt att åka taxi i Stockholm?! Även denne man tyckte sig se att det stod Stockholm på dörren... Jojo.

Lätt att ta fel
Kunder som inte riktigt vet exakt hur våra bilar och logotype ser ut ( bildäck och stadshustornet) och endast ser namnet "Stockholm" tar lätt fel på varumärke och hoppar således in i "fel" bil och får betala därefter.
Det finns mängder av bolag som låter skriva "Stockholm" på sina skyltar och dörrar och den stackars kunden ser inte att mellan orden Taxi och Stockholm finns det ofta ett annat ord typ, abc, i, City i, Södermalm, Stor, you name it...


Så här ser den riktiga loggan ut


Ett annat friåkarbolag "härmar" dessutom Taxi Kurirs logga- vad nu det ska tjäna till! hehee...

En annan "rolig" grej är att efter att konkurrensverket beslutade att frysa LFV´s planer på omläggning av filerna på Arlanda, d.vs att Taxi Stockholm skulle få lite fördelar när det gäller att hämta kunder som skall åka från flygplatsen... Då sänker ALLA friåkare sina priser till vår nivå (495:-) i ett desperat försök att framstå som ärliga och ickeockrande transportörer... Allt för att blidka Konkurrensverket förstås.
Det "roliga" är att när väl kunden som ska åka in till Söder t.ex hoppat in i friåkarbilen och trott sig åka för nämda belopp till sin fasa ser att chauffören sätter igång taxametern när de passerat första tullen! Enligt chauffören är de ju i Stockholm i City då de passerar första tullen och sedan är det taxameter som gäller... Smart va?  På så vis går de runt överenskommelsen de har.  Knäppskallar... Vill poängtera att detta gäller naturligvis inte de friåkare som försöker tjäna sitt levebröd på ett ärligt sätt...


Läser man lite närmare på denna prislista, vilket jag gjorde kan man
se att priserna är skyhöga dag som natt... fast pris alltså...:)


I en dom från april 2009 förbjöds en åkare ( A:M:A) vid vite på 750 000:- att använda sin takskylt och logga för att den var till förvillning lik TxS...

Så här står det i lagen, och domen:

"Enligt 14 § MFL får en näringsidkare vid marknadsföring inte använda efterbildningar som
är vilseledande genom att de lätt kan förväxlas med någon annan näringsidkares kända och
särpräglade produkter. För att en vilseledande efterbildning ska anses föreligga i detta fall
krävs således dels att Taxi Stockholms taklykta och logotyp i kombination är att anse som
särpräglade och väl kända på marknaden, dels att det föreligger förväxlingsrisk mellan de
aktuella fordonen
".

A.M.A dömdes också att betala Taxi Stockholms rättegångskostnader som uppgick till 28.500:-

Nu återstår bara resten av snyltarna...