SVENSKA TAXIMORD -1925 - FÖRSTA TAXIMORDET



Det har begåtts runt 20 stycken kända mord på taxichaufförer under 1900 talet tills nu och här tänkte jag skriva lite om de olika vansinnesdåden... Vi börjar 1925

Nackamordet

Natten mellan den 24 och 25 september 1925 mördas taxichauffören Carl Hugo Svensson som arbetar för Lillebil Taxi, i samband med en körning han fått i Nacka Stad som det hette då. 2 män kliver in i bilen.

Körningen går mot den lilla Söderbysjön som ligger i södra Nacka i jämhöjd med Bagarmossen. Meningen var att möta upp en kumpan som kommit med båt från Finland fullastad med smuggelsprit. De stannar vid "korset", en avtagsväg i närheten av Söderbysjön.


Här i närheten blev Svensson mördad

Nu går något väldigt fel

Kumpanen dyker inte upp på utsatt tid och chaufför Svensson börjar känna sig alltmer irriterad över att stå vid vägkanten och bara vänta. Den ena passageraren som heter Wiljander - svettig av nervositet- kliver ur bilen för att "kolla läget" som det heter. Den andra passageraren, Bruno Poukka sitter kvar i baksätet och försöker behålla lugnet.

Det går en stund till och Svensson blir mer och mer nervös och irriterad av att det inte dyker upp någon så han säger till Poukka i baksätet att han vill åka därifrån. Det utvecklar sig till en dispyt mellan dessa båda då Poukka vill att Svensson stannar kvar.

I samma stund kommer Wiljander tillbaka från sin rekognosceringstur och ska till att hoppa in i bilen igen då han hör upprörda röster inifrån bilen. När han försöker öppna bildörren märker han att Svensson försöker hindra honom från att stiga in och han skriker till Poukka i baksätet "skjut den satan". Poukka har en revolver, laddad och klar, tar fram den och skjuter Svensson i huvudet med flera skott.

Svensson dör troligtvis direkt och Poukka tar över bilen och de åker ner till själva sjön och dumpar liket. Sedan åker de tillbaks till mordstället, kör ner bilen i diket och försvinner. Troligtvis har de på något vis fått kontakt med sin kumpan eftersom de bara lämnar bilen.

Polisjakten

En omfattande jakt på förövarna inleds och på ett cafe någon tid senare erinrar sig ordningsman Hegander som jobbar som väktare på det välbesökta cafeet som forfarande ligger i korsningen Klara Norra Kyrkogata/ Bryggargatan att det brukar vara några skumma typer som ofta besöker cafeét. 

Hegander var ofta i samspråk med dem och reagerade på en del underliga yttranden från dem. De verkade ha gott om pengar och vid ett tillfälle frågade Hegander dem var de fått alla pengar ifrån och fick till svar att "samhället betalar"

Dessa skumma typer var Wiljander och Poukka.

Hegander fattade misstankar mot de två männen och fick reda på att den ene av dem (Poukka) köpt biljett för att resa till Göteborg. Poukka hade dessutom mumlat något om att ta sig till Amerika.



När Wiljander kom till cafeét nästa gång, kl 9 en kväll då cafeét höll på att stänga, denna gång tillsammans med en annan kamrat, gick Hegander ut bakvägen och fick en bekant att ringa polisen på Kungsholmen som omedelbart skickade två bilar med sex poliser i för att gripa dessa två herrar. De gav upp utan motstånd och när Wiljander gick förbi Hegander till en väntande polisbil yttrade han: "hur kunde du göra mig detta".


Omgående efter gripandet av Wiljander skickade polisen på Kungsholmen bud till Göteborg att Poukka skulle gripas omedelbart och efter ett par dagar var Poukka på väg till Stockholm för att rannsakas.


Poukka vid återkomsten till Stockholm

Under förhören ändrade Bruno Poukka sin redogörelse flera gånger men rätten fann att det stod utom allt tvivel att kulorna som dödade CH Svensson kom från en revolver som ägdes av Poukka...


Eftermälet

Bruno Poukka blev dömd till ?? års fängelse men blev benådad 1938 samtidigt som han gav ut en bok som handlar om de vidriga förhållandena på Långholmen, "den gröna ön"...

Wiljander blev efter sitt vittnesmål och 15 år på långholmen utvisad till Finland.

En underlig sak är att ett biträde på ett cafée på Birger Jarsgatan uppgav i förhören att dagen före mordet Taxichaufför Svensson och Bruno Poukka plus vän hade suttit och samtalat lågmält vid ett bord och råkat höra från Poukka: "du ska görat"... 

Var möjligen denne Svensson också inblandad men ville inte vänta för länge eftersom en taxibil lätt uppmärksammas?


Källor:
svenskamord.se
Dalpilen 1925- 26
Research: taxiroy



SNART SERIESTART: SVENSKATAXIMORD



Med anledning av att jag kör taxi och därför finner ett speciellt intresse just för detta ofta utsatta yrke tänkte jag inleda en serie om taximord som begåtts i Sverige.


Information kommer att inhämtas från alla möjliga upptänkliga källor och allt som jag kan hitta kommer att avslöjas, b.la namn och nuvarande status på förövarna i den mån det går att finna uppgifter om dessa.

Jag är inte journalist så allt kanske inte blir så välskrivet men man gör så gott man kan. Meningen är att servera information om dessa vansinnesdåd. Troligtvis dramatiseras dåden lite men inga förvanskningar av fakta kommer att ske.

Första delen kommer inom en snar framtid och förhoppningsvis skall en ny del kunna publiceras en gång i månaden.

Väl mött.







KOLLA TRUMMISEN!

Var inne på iqtaxi.se och kunde bara inte låta bli att "sno" detta klipp därifrån - vilken j- a trummis!

Högerklicka gärna på bilden och klicka på "visa på youtube" så kan man även höra och se andra bra låtar med dessa herrar.


NU BLIR DET PRIUS


Var inne på Moderaterna Sthlm´s  hemsida och läste en artikel där miljö och trafikborgarrådet Ulla Hamilton uttalar sig om biogasen och dess framtid.

Stadshuset bjuder in till "rundabordssamtal" en gång varje halvår och meningen med samtalen är att utbyta information och få de olika aktörerna att samsas och föra utvecklingen i Stockholm framåt.


Så här säger trafikborgarrådet Ulla Hamilton:

"År 2006 när jag tillträdde som borgarråd var gasmarknaden i Stockholm nästan död. Det har hänt en hel del på fyra år och marknadens aktörer har tagit ansvar för att öka produktionen och utbudet av gas i Stockholm och det har fått tillföljd att försäljningen av gasbilar ökat drastiskt. Det är en mycket tillfredställande utveckling".

2006 var utbudet av gas 4 miljoner Nm3 och år 2009 var det över 10 miljoner Nm3. År 2009 var det 72 procent biogas i fordonsmixen och resterande naturgas. Taxi Stockholm har skaffat en ny gasbil om dagen sedan den 1 januari i år. SL har idag totalt 128 bussar som går på gas. Idag finns det 13 tankställen i Stockholms län och i slutet av året kommer det att finnas sammanlagt 20 stycken i länet om allt går som planerat.

Under kommande femårsperiod finns planer på att öka produktionen i bl a Henriksdals reningsverk genom att bygga en förbehandlingsanläggning för organiskt avfall.

( hämtat från moderaterna.net)


Så här "ljust" ser det ut i verkligheten!


Ser det inte ut så här på stationerna... OK Årsta


Vad säger man!

Tycker också att det är en väldigt tillfredsställande utveckling att det varje dag vid nästan varenda tidpunkt på dygnet vid alla pumpstationer som råkar ha lite gas kvar ringlar köer av bilar som väntar på att kunna tanka sin bil!  På de flesta stationer går det dessutom i de flesta fall bara att tanka från en enda ynka pump då det annars blir för dåligt tryck så den andra pumpen stannar...

Dessutom är det härligt att se och höra om alla stora bussar som blir tvungna att bärgas iväg från gatorna när gasen tagit slut...


Eller så här... Lörd 3/7 -2010 Statoil KK

Ja allt är nog så bra, så bra med denna biogas, men det är ju för bövelen NU vi behöver kunna tanka utan större dröjsmål - inte om 5 år! 13 tankställen finns det I Stockholm enligt (M) - 11 har jag räknat till. Det finns å andra sidan 500 bensin och dieselställen. Det säger väl allt om hur pass intressant det är att bygga ut för biogas.

Sanningen är nog den att det är ekonomin som styr, som vanligt. Enligt en mackägare jag talat med kostar det alldeles för mycket att bygga ut macken med gaspumpar och genererar i stort sett inte en krona i vinst! Troligtvis skulle många andra stationer ha gjort plats för gasledningar och satt upp pumpar om det funnits ekonomi i det hela. Även inom 5 år! 


Så ser det ut så här! OK Årsta 3/7 2010


OK Mörby var inte ett dugg bättre 3/7 2010

 

 


Alla nöjda och glada.

ÄNTLIGEN LÖRDAG!

Nu är klockan ett på Lördagen och nu bär det av till puben för att avnjuta en pizza och massor med öl! :)

Efter det blir det poker på pokerstars och det brukar sluta med att stålarna på pokerkontot tar slut...


Nu är både pengarna och bärsen slut! Men fick in en 10 oddsare på travet så det blev ju lite plus i alla fall!


TAXI STOCKHOLM BILLIGASTE BOLAGET?

Inte bara är vi överlägset bäst när det gäller kvalitet, omtanke och service, Taxi Stockholm är även det billigaste alternativet när det gäller själva priset på resan!  Taxi Card o Transfer undantaget...

Kollade in på iqtaxi.se och jämförde priserna och det visade sig att en resa mellan Kvarnbacken 20 på Ekerö och Birger Jarlsgatan 17 klockan 2030 en vanlig Fredag hos TxS kostar 318 kr medan Kurir plockar ut 361 pinaler...

Samma resa en halvtimme senare kostar hos TxS 374 kr medan Kurir fortfarande kör för 361 kr...

Taxi I Stockholm tar för samma resa 709 kr...

Dags att höja priserna?

SENASTE NYTT OM GASTILLGÅNGEN I STOCKHOLM

Det har gått en tid sedan jag skrev sist, det beror på att jag är mitt uppe i en process mot en åkare som misskött sina åtaganden. Mer om detta framöver.

Nu är jag på G igen och hoppas kunna uppdatera denna blogg en gång om dagen med något (o) roligt...

Nu till det viktiga när det gäller tillgången på gas.

Pratade idag med en företrädare för Swedish Biogas som enligt en tidigare rapport här på bloggen skulle starta produktion av biogas i Oktober 2010 i Skarpnäck.

Nu heter det att "alla ansökningar är inlämnade och vi väntas få svar under hösten, vilket innebär att ett beslut kan tas mellan September och November 2010...

När beslutet är fattat och allt är grönt tar det ca 1 (ett) år innan bygget är klart och med det menas att det åtminstone dröjer till senhösten 2011 innan produktionen överhuvudtaget kan komma igång.

"Denna anläggning kommer att göra underverk för gasarna" sa han men tillade också med en liten suck att det kanske ändå är så att det under tiden har tillkommit 5000 nya gasbilar som kräver sin beskärda del av kakan och då förbliver allt vid sin läst - d.vs, Ingenting händer egentligen!

Fler pumpar är på gång sade denne talesman för Swedish Biogas men vad spelar det för roll när själva gastillförseln är på en nivå som inte kan möta efterfrågan!??

Vi ska höra med AGA också och se vad de har att komma med, men som det verkar just nu så ser det inte ljust ut för oss som tankar gas.



Möter varje natt frustrerade förare som förbannar denna brist på gas, att stå i en halvtimme i kö klockan 2 en lördagnatt bara för att få lite gas i sina bilar


Ingen anledning till frustration här inte, det kommer ju gas!

Ett litet räkneexempel bara:

Min åkare har 1 (en) bil och varför man skriver så lärde jag mig i plugget...:)

Förutom stressen som inte kan omräknas i rena stålar förlorar vi ca 30 000:- i månaden på detta vansinniga miljökrav! På en enda bil!

Hur då undrar säkert någon:? Jo om du ser att gastanken sjunker ner mot noll känner du att du behöver tanka - eller hur? Du hoppas att nästa körning skall föra dig nära en pumpstation där det finns gas - du får en körning från stan till Farsta och tänker i ditt stilla sinne att du minsann skall åka direkt till Staoil i Sköndal för att tanka gas när du släppt din kund... Kanske du hade stannat till en stund här om du inte haft gaskravet på dig. 

Sagt och gjort, när du släppt din kund i Farsta vänder du tillbaks mot stan med tanken att tanka gas i Sköndal...

Nu har det redan gått 10 minuter sen du släppte senaste kunden och du är framme vid Staoil i Sköndal... Bara för att finna att gasen är slut eller att det redan står 10 bilar där som likt rovdjur väntar på sin tur att få tanka...
"Shit" tänker du - här kan man ju inte stanna - då blir det att vänta hur länge somhelst och så ger du dig iväg planlöst mot stan igen med vetskap om att du inte har så mycket gas kvar i tanken utan får köra på bensin.

Under hela tiden du kör omkring med vetskapen om att tanken med gas i stort sett är tom är din enda önskan att få en styrning närmare ett annat ställe där det finns gas... 

Det tar alltså tid att leta gas!

Min alldeles egna uträkning baserar sig på klockningar som jag genomfört vid olika tillfällen,   hittar jag inte gas i Sköndal känner jag mig tvungen att röra mig närmare Årsta för att ta en kik eller ibland åka till Staoil Skärholmen... 

I matematiska termer innebär detta att jag och min dagchaufför väntar i genomsnitt 3 timmar varje dygn för att få tanka denna väldigt högt eftertraktade vätska.   3 timmar gånger 300 kr är 900 kr varje dygn och det blir till ungefär 30 000:- i förlorade intäkter på en månad.

ALLT detta är en riktig j-a skandal, gas finns i mängder men inte i Sveriges huvudstad! Där det är enorm efterfrågan?