TAXIROY

Maila-, skriv insändare- tala om vad du tycker! [email protected] - nu kan du även följa mig på twitter: @Taxiroy Du kan även nå mig på telnr: 0790 53 29 39 Swish: 0790 53 29 39

SENASTE NYTT OM GASTILLGÅNGEN I STOCKHOLM

Kategori: Allmänt

Det har gått en tid sedan jag skrev sist, det beror på att jag är mitt uppe i en process mot en åkare som misskött sina åtaganden. Mer om detta framöver.

Nu är jag på G igen och hoppas kunna uppdatera denna blogg en gång om dagen med något (o) roligt...

Nu till det viktiga när det gäller tillgången på gas.

Pratade idag med en företrädare för Swedish Biogas som enligt en tidigare rapport här på bloggen skulle starta produktion av biogas i Oktober 2010 i Skarpnäck.

Nu heter det att "alla ansökningar är inlämnade och vi väntas få svar under hösten, vilket innebär att ett beslut kan tas mellan September och November 2010...

När beslutet är fattat och allt är grönt tar det ca 1 (ett) år innan bygget är klart och med det menas att det åtminstone dröjer till senhösten 2011 innan produktionen överhuvudtaget kan komma igång.

"Denna anläggning kommer att göra underverk för gasarna" sa han men tillade också med en liten suck att det kanske ändå är så att det under tiden har tillkommit 5000 nya gasbilar som kräver sin beskärda del av kakan och då förbliver allt vid sin läst - d.vs, Ingenting händer egentligen!

Fler pumpar är på gång sade denne talesman för Swedish Biogas men vad spelar det för roll när själva gastillförseln är på en nivå som inte kan möta efterfrågan!??

Vi ska höra med AGA också och se vad de har att komma med, men som det verkar just nu så ser det inte ljust ut för oss som tankar gas.



Möter varje natt frustrerade förare som förbannar denna brist på gas, att stå i en halvtimme i kö klockan 2 en lördagnatt bara för att få lite gas i sina bilar


Ingen anledning till frustration här inte, det kommer ju gas!

Ett litet räkneexempel bara:

Min åkare har 1 (en) bil och varför man skriver så lärde jag mig i plugget...:)

Förutom stressen som inte kan omräknas i rena stålar förlorar vi ca 30 000:- i månaden på detta vansinniga miljökrav! På en enda bil!

Hur då undrar säkert någon:? Jo om du ser att gastanken sjunker ner mot noll känner du att du behöver tanka - eller hur? Du hoppas att nästa körning skall föra dig nära en pumpstation där det finns gas - du får en körning från stan till Farsta och tänker i ditt stilla sinne att du minsann skall åka direkt till Staoil i Sköndal för att tanka gas när du släppt din kund... Kanske du hade stannat till en stund här om du inte haft gaskravet på dig. 

Sagt och gjort, när du släppt din kund i Farsta vänder du tillbaks mot stan med tanken att tanka gas i Sköndal...

Nu har det redan gått 10 minuter sen du släppte senaste kunden och du är framme vid Staoil i Sköndal... Bara för att finna att gasen är slut eller att det redan står 10 bilar där som likt rovdjur väntar på sin tur att få tanka...
"Shit" tänker du - här kan man ju inte stanna - då blir det att vänta hur länge somhelst och så ger du dig iväg planlöst mot stan igen med vetskap om att du inte har så mycket gas kvar i tanken utan får köra på bensin.

Under hela tiden du kör omkring med vetskapen om att tanken med gas i stort sett är tom är din enda önskan att få en styrning närmare ett annat ställe där det finns gas... 

Det tar alltså tid att leta gas!

Min alldeles egna uträkning baserar sig på klockningar som jag genomfört vid olika tillfällen,   hittar jag inte gas i Sköndal känner jag mig tvungen att röra mig närmare Årsta för att ta en kik eller ibland åka till Staoil Skärholmen... 

I matematiska termer innebär detta att jag och min dagchaufför väntar i genomsnitt 3 timmar varje dygn för att få tanka denna väldigt högt eftertraktade vätska.   3 timmar gånger 300 kr är 900 kr varje dygn och det blir till ungefär 30 000:- i förlorade intäkter på en månad.

ALLT detta är en riktig j-a skandal, gas finns i mängder men inte i Sveriges huvudstad! Där det är enorm efterfrågan?   









Kommentera inlägget här: