VAD SKA MAN MED FIENDER TILL - NÄR MAN HAR KOLLEGOR DEL 2

Nu har jag anmält en kollega för tjyveri av kund. Tyvärr.

Fick en beställning till en adress i Enskede Fredagsnatten och det tog mig 3 minuter att ta mig dit.

Nästan framme på platsen ser jag en annan TXS bil plocka upp en passagerare som jag antog vara den jag fått anvisad.

Jag glider fram till adressen jag fått (Enskedevägen 89, kunskapsskolan) - väntar 2 minuter, och ringer sedan kunden. Anar ugglor i mossen... Kunden svarar och jag säger att jag står och väntar på honom vid nämnda adress.

"Aj fan" säger kunden," jag har hoppat in i fel taxi. "Vänta ett tag så får du prata med föraren"

Kunden lämnar över telefonen till föraren och jag frågar varför han håller på så här? Jag begär att få hans skyltnummer så TXS kan ge honom en reprimand eller så. "Glöm det" säger denna idiot - ta och hämta upp Emma istället som står på andra sidan gatan. Tydligen har denna idiot till förare fått en beställning till andra sidan gatan men beslutat sig för att plocka upp "min" kund istället utav någon outgrundlig anledning. Han kanske åker omkring och kollar med kunderna vart de skall åka och den som skall åka längst får åka med.

Vad denne imbecille människa inte tänkte på var att eftersom han fått en beställning till andra sidan gatan (Sockenplan 376) och nämnde Emma, så försa han sig ju å det allra grövsta. Då vet vi ju exakt vem som åkt iväg med den andras kund! Bara att kolla loggen...

Tyvärr finns det idioter även bland TXS vilket vi försöker råda bot på genom att stänga av dessa individer som förstör så mycket för oss som verkligen vill ge service åt kunden...

Nu är idioten avstängd (hoppas jag) och det tackar vi seriösa taxichaufförer för...

För er som kanske tycker att detta är banala saker: ni ska veta att vi förare kör på provision och jag förlorade  ca en halvtimme av min dyrbara tid som kunde gått till att köra en ny kund t.ex.





SPELMASTER

Vill jag bli kallad hädanefter:) Jag vann nämligen 4000:- på några fotbollsmatcher igår så nu lutar det nog åt att man blir spelare på heltid...


Snart har man råd med en Bentley!

Hehee, nejdå jag skall fortsätta köra min taxibil som inom en vecka byter namn från merca till prius! Underbart att slippa bry sig om att tanka gas hela nätterna...

SVENSKA TAXIMORD 1926 - FLYBORGSKA SMÄLLEN PÅ KUNGSHOLMEN



Exakt klockan 03:12 natten mellan torsd 11 och fred 12 mars vaknade folk av en fruktansvärd detonation som hördes och kändes över hela sta´n. Det kändes som om det hade inträffat en jordbävning med tusentals krosssade fönster som följd. Sen dröjde det bara några ögonblick innan telefonerna började gå heta hos polisen i det nya polishuset på Kungsholmen.

Året var 1926 och upprörda röster som ringde till polisens växel  kunde berätta att explosionen inträffat vid restaurang piperska muren, en restaurang med anor i dåtidens Stockholm.

Karl Gustav Gustafsson, chef för mordkommisionen ligger och sover på kontoret då han väcks mitt i natten ur sin skönhetssömn och beger sig omedelbart till skådeplatsen. Den syn som mötte honom och andra som kommit till platsen skulle de aldrig glömma.

På Pipersgatan 14, alldeles vid uppgången till Kungsklippan fann spanar-Gustav som han kallades,  resterna av det som en gång varit en bil. En taxibil. Eller droska som det kallades förr.


Resterna av det som en gång var en taxi. Strömbergs droska, en Buick

Rester av det som en gång varit en människa hittades så långt bort som 100 meter ifrån bilen. Inne på Piperska murens borggård fann man lemmar av den i luften sprängda Sixten Flyborg. Man fann även Sixtens plånbok som innehöll en växel utställd på en av banemännen.

Anledningen till att detta fall kommer med här är att sprängdådet även hade för avsikt att likvidera taxiförare Wilhelm Strömberg.

Sixten flyborg var direktör i ett teimportbolag tillsammans med en viss Erik von Arbin, och en anställd vid namn Alexander Kreuger. Dessa båda herrar hade tillbringat torsdagskvällen den 11 mars på Rådhuskällaren där de finslipade planerna att mörda deras "vän" och arbetskamrat. Rådhuskällaren låg förresten på Hantverkargatan 4 på Kungsholmen. Avsikten med mordet var att få ut försäkringspengar på 100 000:-.

Klockan 22.30 ringde de från restaurangen och bad Flyborg komma dit och dricka grogg. Sedan vid 1- tiden på natten vandrade de till kontoret på Kungsholms Hamnplan 3 som Alexander Kreuger också använde till övernattningar. De fortsatte att dricka whiskygrogg och Flyborg blev allt mer berusad. Allt enligt planen alltså! Ca: 02.45 lämnade herrarna Arbin och Kreuger kontorslägenheten och begav sig mot Kungsholmstorg där Kungsholms hyrverk hade en droskstation placerad - eller taxistolpe med modernt språkbruk.


Här på Hantverkaregatan 4 låg Rådhuskällaren, där Arbin och Kreuger 
smidde sina planer


Wilhelm Strömberg, droskförare, hade haft en seg kväll och natten gav inte mycket mer den heller, några få styrningar till Sundbyberg och Ulvsunda från vilka han återvände in till city och Kungsholmen. Han funderar på att åka hem då det inte "händer" något men bestämmer sig för att det är lite för tidigt för hemgång. Han beslutar sig för att åka till stationen på Kungskolmstorg och invänta kund.

Klockan är nu 02.50 fredagen den 12 mars 1926 och den gode Strömberg har ingen aning om vad som komma skall.

Två män dyker plötsligt upp från Garvaregatan och Strömberg hoppas naturligtvis att de skall anlita honom för en körning. Männen är snyggt och propert klädda, svarta överrockar samt plommonstop på huvudet. Han la märke till att dessa herrar var mycket intresserade av bakpartiet på hans bil men fäste inget större intresse vid det då.



Här vid pilen placrerades sprängladdningen på 7 kilo

FÄRDEN

Erik von Arbin går fram till Strömberg och frågar om han är ledig och får ett jakande svar på frågan, "Bra" säger Arbin, "åk till Kungsholms hamnplan 3 så plockar vi upp en person där". Arbin och hans kumpan Kreuger kliver in i bilen och sätter sig tillrätta och färden tar sin början.

Strömberg kör Garvaregatan österut för att svänga ner mot Kungsholms Hamnplan. Väl framme vid adressen kliver de båda männen ur, Kreuger säger åt Strömberg att han ska gå in och hämta en kille som ska fortsätta till Sturegatan 8 medan Arbin står kvar bakom bilen. Efter ett par minuter kommer Kreuger ut genom porten och säger till Arbin att han "kan inte få liv" i Sixten. "Jag springer upp igen",  säger Kreuger och springer in genom porten igen.

"Han e lite sned, men det är inte så farligt" säger Arbin till Strömberg som undrar om inte personen de skall hämta behöver hjälp.

Efter någon minut kommer dock Kreuger ut genom porten med Sixten Flyborg under armarna, tydligen hade Sixten varit väldigt svår att väcka.

Under tiden Kreuger varit på språng för att hämta Flyborg hade Arbin satt fast en sprängladdning bak på bilen och när de väl fått in Sixten i baksätet tände Arbin stubinen. "Sturegatan 8" sluddrar Flyborg. Det var de sista orden han yttrade i livet.

460 steg längre fram - ungefär 450 meter ( jag har stegat) på Pipersgatan 14 detonerar laddningen som får hela staden att vakna upp, en fruktansvärd explosion som får tusentals fönsterrutor att skallra sönder - klockan är exakt 03.12, 12 mars 1926. Kaos råder på platsen, ingen vet riktigt vad de ska göra.

EFTERMÄLET

Wilhelm Strömberg som körde taxin klarade sig som genom ett under, men blev aldrig sig själv igen. Dock blev han tillerkänd ett skadestånd på 3500:- vilket var oerhörda pengar på den tiden... Sixten Flyborg blev sprängd i bitar och hans medarbetare och mördare Erik von Arbin och Alexander Kreuger blev dömda till långa straff på Långholmen.

Källor:

Polisarkivet
Reseaarch: Taxiroy