SVENSKA TAXIMORD 1926 - FLYBORGSKA SMÄLLEN PÅ KUNGSHOLMEN



Exakt klockan 03:12 natten mellan torsd 11 och fred 12 mars vaknade folk av en fruktansvärd detonation som hördes och kändes över hela sta´n. Det kändes som om det hade inträffat en jordbävning med tusentals krosssade fönster som följd. Sen dröjde det bara några ögonblick innan telefonerna började gå heta hos polisen i det nya polishuset på Kungsholmen.

Året var 1926 och upprörda röster som ringde till polisens växel  kunde berätta att explosionen inträffat vid restaurang piperska muren, en restaurang med anor i dåtidens Stockholm.

Karl Gustav Gustafsson, chef för mordkommisionen ligger och sover på kontoret då han väcks mitt i natten ur sin skönhetssömn och beger sig omedelbart till skådeplatsen. Den syn som mötte honom och andra som kommit till platsen skulle de aldrig glömma.

På Pipersgatan 14, alldeles vid uppgången till Kungsklippan fann spanar-Gustav som han kallades,  resterna av det som en gång varit en bil. En taxibil. Eller droska som det kallades förr.


Resterna av det som en gång var en taxi. Strömbergs droska, en Buick

Rester av det som en gång varit en människa hittades så långt bort som 100 meter ifrån bilen. Inne på Piperska murens borggård fann man lemmar av den i luften sprängda Sixten Flyborg. Man fann även Sixtens plånbok som innehöll en växel utställd på en av banemännen.

Anledningen till att detta fall kommer med här är att sprängdådet även hade för avsikt att likvidera taxiförare Wilhelm Strömberg.

Sixten flyborg var direktör i ett teimportbolag tillsammans med en viss Erik von Arbin, och en anställd vid namn Alexander Kreuger. Dessa båda herrar hade tillbringat torsdagskvällen den 11 mars på Rådhuskällaren där de finslipade planerna att mörda deras "vän" och arbetskamrat. Rådhuskällaren låg förresten på Hantverkargatan 4 på Kungsholmen. Avsikten med mordet var att få ut försäkringspengar på 100 000:-.

Klockan 22.30 ringde de från restaurangen och bad Flyborg komma dit och dricka grogg. Sedan vid 1- tiden på natten vandrade de till kontoret på Kungsholms Hamnplan 3 som Alexander Kreuger också använde till övernattningar. De fortsatte att dricka whiskygrogg och Flyborg blev allt mer berusad. Allt enligt planen alltså! Ca: 02.45 lämnade herrarna Arbin och Kreuger kontorslägenheten och begav sig mot Kungsholmstorg där Kungsholms hyrverk hade en droskstation placerad - eller taxistolpe med modernt språkbruk.


Här på Hantverkaregatan 4 låg Rådhuskällaren, där Arbin och Kreuger 
smidde sina planer


Wilhelm Strömberg, droskförare, hade haft en seg kväll och natten gav inte mycket mer den heller, några få styrningar till Sundbyberg och Ulvsunda från vilka han återvände in till city och Kungsholmen. Han funderar på att åka hem då det inte "händer" något men bestämmer sig för att det är lite för tidigt för hemgång. Han beslutar sig för att åka till stationen på Kungskolmstorg och invänta kund.

Klockan är nu 02.50 fredagen den 12 mars 1926 och den gode Strömberg har ingen aning om vad som komma skall.

Två män dyker plötsligt upp från Garvaregatan och Strömberg hoppas naturligtvis att de skall anlita honom för en körning. Männen är snyggt och propert klädda, svarta överrockar samt plommonstop på huvudet. Han la märke till att dessa herrar var mycket intresserade av bakpartiet på hans bil men fäste inget större intresse vid det då.



Här vid pilen placrerades sprängladdningen på 7 kilo

FÄRDEN

Erik von Arbin går fram till Strömberg och frågar om han är ledig och får ett jakande svar på frågan, "Bra" säger Arbin, "åk till Kungsholms hamnplan 3 så plockar vi upp en person där". Arbin och hans kumpan Kreuger kliver in i bilen och sätter sig tillrätta och färden tar sin början.

Strömberg kör Garvaregatan österut för att svänga ner mot Kungsholms Hamnplan. Väl framme vid adressen kliver de båda männen ur, Kreuger säger åt Strömberg att han ska gå in och hämta en kille som ska fortsätta till Sturegatan 8 medan Arbin står kvar bakom bilen. Efter ett par minuter kommer Kreuger ut genom porten och säger till Arbin att han "kan inte få liv" i Sixten. "Jag springer upp igen",  säger Kreuger och springer in genom porten igen.

"Han e lite sned, men det är inte så farligt" säger Arbin till Strömberg som undrar om inte personen de skall hämta behöver hjälp.

Efter någon minut kommer dock Kreuger ut genom porten med Sixten Flyborg under armarna, tydligen hade Sixten varit väldigt svår att väcka.

Under tiden Kreuger varit på språng för att hämta Flyborg hade Arbin satt fast en sprängladdning bak på bilen och när de väl fått in Sixten i baksätet tände Arbin stubinen. "Sturegatan 8" sluddrar Flyborg. Det var de sista orden han yttrade i livet.

460 steg längre fram - ungefär 450 meter ( jag har stegat) på Pipersgatan 14 detonerar laddningen som får hela staden att vakna upp, en fruktansvärd explosion som får tusentals fönsterrutor att skallra sönder - klockan är exakt 03.12, 12 mars 1926. Kaos råder på platsen, ingen vet riktigt vad de ska göra.

EFTERMÄLET

Wilhelm Strömberg som körde taxin klarade sig som genom ett under, men blev aldrig sig själv igen. Dock blev han tillerkänd ett skadestånd på 3500:- vilket var oerhörda pengar på den tiden... Sixten Flyborg blev sprängd i bitar och hans medarbetare och mördare Erik von Arbin och Alexander Kreuger blev dömda till långa straff på Långholmen.

Källor:

Polisarkivet
Reseaarch: Taxiroy








Kommentarer

Postat av: Mats

Hej, jag har i min ägo en hel del saker som tillhört Erik Von Arbin. Bland annat en hel del foton och tidningsurklipp på Darbins theimport. Det företag som Von Arbin och Flyborg hade tillsammans. Dessa är arvegods från min far vars moster va gift med Erik Von Arbin.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

height="0" alt="" />