ÖVERMÄTTAD TAXIMARKNAD I STOCKHOLM?

I staden New York finns ca 9 miljoner invånare och drygt 13 000 s.k "yellow cabs" och det går inte att beställa dem. (Har du någonsin sett i någon film att de beställer taxi?) Du måste vinka in dem på gatan och betalningen sker per km. Räknar man om det blir det ca 1 taxibil på 700 invånare.

Vi jämför med TXS 1500 bilar, 020´s 1300 bilar och Taxi Kurirs ca 1000 bilar plus ca 500 friåkarbilar. Stor-Stockholm har 2 miljoner invånare och räknar man på det så finns det 1 taxi per 465 invånare. Skalar vi ner det ytterligare och bara räknar Stockholm stad som bebos av 850 000 så har vi en taxibil per 200 individer även om gränsen kan vara svår att urskilja då avstånden inte är så långa mellan de olika kommunerna i Stor-Stockholm.

Sanningen är nog mittemellan d.vs ca 300- 350 personer på en taxi. Det torde betyda att marknaden i Stockholm är rejält överetablerad och att det borde införas någon form av reglering för att göra det lite lättare för en taxichaufför att tjäna sitt levebröd. Ingen är betjänt av att arbeta 12-13 timmar 5-6 dagar/ nätter i veckan utan någon övertidsersättning, utan obtillägg, ja utan allt egentligen för att få ihop en dräglig lön.


Yellow cabs i New York


Taxi Stockholm bil

KORTASTE KÖRNINGEN?

En slaskig sen kväll för en tid sedan hämtade jag upp två välklädda herrar i medelåldern vid hörnan Hornsgatan/ Ringvägen på söder, de hoppar in i bilen och ber att få bli körda till restaurang Zinken som ligger ca 100 m därifrån- om ens det-  på andra sidan vägen!

Jag trodde de skämtade med mig men se det var inget skämt. Framkörningsavgiften är på 45 kr och resan gick på 52 kr efter att ha stannat för ett rödljus. Jag fick 150 spänn i dricks så den "långa" resan glömmer jag inte.

Har DU också nån rolig eller spännande historia att berätta- maila mig så lägger jag in den!

GE ER INTE PÅ SNUTEN- DÅ GÅR DET SÅ HÄR


Mannen som ligger ner har blivit övermannad efter att upprepade gånger hotfullt närmat sig snuten som svarat med pepparspray

TAXICHAUFFÖR- ETT DÖDLIGT YRKE

Under det år som förflutit har åtminstone tre stycken förare strukit med, tre st har dött i hjärtinfarkt, en klarade sig tack vare en sjuksköterske-utbildad kamrat! Och nu pratar jag bara TXS!

Att vara taxichaufför är inte lätt, du skall vara universalgeni, du skall helt enkelt vara perfekt som människa och yrkesman/ kvinna. Under ett års tid har jag frågat chaufförer jag träffat vad de anser om deras arbetsförhållande och resultatet är skrämmande. ALLA jag frågat upplever stressen att inte kunna prestera tillräckligt inkört som väldigt enerverande. Hur man än gör blir det fel.

Även om TXS är det ledande taxi-bolaget i Sverige och har de allra bästa chaufförerna är det inte alldeles säkert att alla som arbetar är nöjda. Stressen att jobba 12-13 timmar varje pass och se timmpenningen sjunka ner emot 50-60 kronor är inget vi förare älskar.

Åkarna jag samtalat med säger samma sak. Allt handlar bara om att köra in stålar, anställer du nån som blir sjuk måste du som åkare betala sjuklön i 14 dagar om det skulle vara så... Hur lönsamt är det?

En åkare jag pratade med talade klarspråk och sa att "aldrig" att jag anställer någon. "Det kostar helt enkelt för mycket"

Stress dödar...

SVAR FRÅN BLÅ TAXI

Jag har hört en del rykten om Blå Taxi och funderat på om det verkligen kan vara lönsamt att köra för så låga priser som de gör. Att resa till Arlanda kostar inom tullarna otroliga 175 kr med Blå Taxi, att jämföras med TXS 520 kr.  En typresa på 10 km som tar 15 min kostar som mest hos BT 145 kr, att jämföra med TXS där samma resa kostar 235:- (dagtid), 253:- dag/ kväll eller 295 kr (taxa 3, endast Fre, Lörd 21-05) . Så jag mailade till BT och ställde några frågor. Här är svaren jag fick:

"Hej Peter!

Tack för ditt mail och ursäkta det sena svaret!
Alla våra priser är per bil (upp till fyra passagerare).
 
Det är en helt korrekt bedömning att vi inte går så mycket med vinst på en resa för 175 kr till Arlanda. Dock tar vi 325 kr utanför tullarna, och samma pris från Arlanda till Sthm. Och det är just på återresan vi gör en vinst. Därmed har vi samma ekonomi som de taxibilar som kör tom ena sträckan och tar 500kr för den andra sträckan. Och de bilarna går väl antagligen med vinst(?).

Vi har för avsikt att hålla våra låga priser i framtiden. De kan givetvis behöva finjusteras, men kommer inte chockhöjas.

En viktig anledning till att åkare har svårt att få det att gå ihop är de dyra avgifterna till beställningscentralerna, vilket vi slipper genom att ha bilar och bc i samma företag. Om en åkare ska betala i runda slängar 20.000 per bil till sin bc, och vi inte har dessa kostnader, så måste denna åkare ha betydligt högre priser (eller köra många fler resor) än oss..

Det är korrekt att vi har 4 bilar och vi hoppas och räknar med att bli betydligt större. Förarna avlönas med fasta löner och är anställda på heltid.

Hoppas du fått svar på dina funderingar!"

/ Vänligen
Jakob Styrenius
Blåtaxi

Ja, vi får se hur det går för dem och önskar dem lycka till!
Jag vore väldigt tacksam om någon kunde ta en bild på en "Blåtaxi-bil" och maila den till mig.

Det finns även andra uppstickare också som Green Cab, Two Dices som har 10-15 bilar ute under kvällar och nätter, Top Cab som enligt uppgift har 45-50 bilar och som är det enda bolag jag skulle rekommendera förutom Taxi Stockholm. Alla dessa bolag har priser som är snarlika TXS förutom dagtid Lördag/ Söndag då TXS är mycket billigare.  

TAXI STOCKHOLM-KOPIA SLÅR TILL IGEN

Som jag skrev om i förra inlägget, tar många kunder fel på Taxi Stockholms bilar och de så kallade friåkarnas kopior av TXS- bilar. Nu har det hänt igen.

Ett par tog en taxi från Medborgarplatsen på söder för att åka till ett hotell i Årsta, ca 5 km därifrån. De kollade om det stod "Taxi Stockholm" på takskylten- det gjorde det! Väl framme vid hotellet fann de till sin förtvivlan att resan som med "riktiga" Taxi Stockholm skulle kostat ca 200 kronor istället gick löst på hela 750 spänn! Billigt va?!
Paret ringde polisen som bara konstaterade att har du satt dig i en taxi så accepterar du också prissättningen.
Så nu lär ju inte detta par åka TXS nåt mer. De kan ju ta fel igen.

Slående likt originalet