ÖVERMÄTTAD TAXIMARKNAD I STOCKHOLM?

I staden New York finns ca 9 miljoner invånare och drygt 13 000 s.k "yellow cabs" och det går inte att beställa dem. (Har du någonsin sett i någon film att de beställer taxi?) Du måste vinka in dem på gatan och betalningen sker per km. Räknar man om det blir det ca 1 taxibil på 700 invånare.

Vi jämför med TXS 1500 bilar, 020´s 1300 bilar och Taxi Kurirs ca 1000 bilar plus ca 500 friåkarbilar. Stor-Stockholm har 2 miljoner invånare och räknar man på det så finns det 1 taxi per 465 invånare. Skalar vi ner det ytterligare och bara räknar Stockholm stad som bebos av 850 000 så har vi en taxibil per 200 individer även om gränsen kan vara svår att urskilja då avstånden inte är så långa mellan de olika kommunerna i Stor-Stockholm.

Sanningen är nog mittemellan d.vs ca 300- 350 personer på en taxi. Det torde betyda att marknaden i Stockholm är rejält överetablerad och att det borde införas någon form av reglering för att göra det lite lättare för en taxichaufför att tjäna sitt levebröd. Ingen är betjänt av att arbeta 12-13 timmar 5-6 dagar/ nätter i veckan utan någon övertidsersättning, utan obtillägg, ja utan allt egentligen för att få ihop en dräglig lön.


Yellow cabs i New York


Taxi Stockholm bil

Kommentarer

Postat av: Matte

Ja, man kan ju fråga sig hur det kan komma sig att i USA (den fria företagssamhetens och kapitalismens förlovade land) så finns det reglering kring taxibranschen men här i Sverige är det rena rama vilda västern på många sätt.



I Milwaukee där det bor 600.000, inte så värst mycket färre än Stockholm om bortser från våra förorter, så finns det 321 st. taxibilar!!!. Alltså 1 per 1.900 invånare. Och för att få en licens så måste man punga ut med 150.000 dollar!!

Vad det blir i svenska kronor får ni räkna ut själva, men mycket blir det...



Visst är det en överetablering här i Stockholm, helt klart, och något måste man ju göra åt den.

Men tyvärr så har det här nu pågått i ett antal år och det gnälls från många håll hur taxibranschen ser ut men liktförbannat så skiter dom styrande i att vidta åtgärder.

Man kan ju fråga sig varför??

Är det ren och skär ideologi som ligger bakom att man inte gör något, eller vad?

Är det så här "fri företagsamhet" ska se ut dvs att det finns taxis som, i princip, rånar folk (främst turister). Sen kan man ju undra om det är "rättvis och likvärdig konkurrens" då kontrollen från våra myndigheter är noll och intet hos många taxibolag.

Hos TXS går det ju knappast att "bluffa" då allt registreras.



Klart att det inte ska vara som före avregleringen då det inte gick att få tag på en bil understundom men någon slags kontroll måste ju det ju åter bli.



Jag är stolt över att vara taxichaffis och vet att jag gör ett bra jobb, men att närapå dagligen få hålla på att "försvara" sig från beskyllningar om att taxibranschen är en bluffbransch är inte så värst roligt. Ah, jag kanske överdriver lite nu, men det förekommer då och då.



Och som du skriver taxiroy, att behöva arbeta 5-6 dagar i veckan, 12-13 timmar varje pass för inget obtillägg osv skulle väldigt få människor acceptera i deras egna yrke.

Visst, vi har "valt" taxiyrket själva, men man måste väl ändå få ha drägliga arbetsförhållanden, lön osv.



Här här länken (http://www.ij.org/about/4042)till den video jag fått info om taxi i Milwaukee. Hoppas den funkar så kan man själv ta del av den.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

height="0" alt="" />