KONKURRENSVERKET HAR KOLL - INTE!

Ibland undrar man hur det står till med verklighetsförankringen hos våra "underbara" och "hjälpsamma" myndigheter. Tjänstemän som på riktigt tror att dom sitter på sina positioner för att vi vanliga normala människor  älskar att se upp till "överheten" och inte ifrågasätter något!
 
Arlanda- igen
Jag hyser en sorts hat-kärlek till detta Arlanda som får sinnena att rinna till på de allra flesta man pratar med!  Alla har en åsikt om Arlanda och körningar dit och därifrån, - många tycker att det inte är lönsamt att få en körning dit då det från stan kostar 520 kronor och skulle man utgå från taxametern hamnar vi strax efter Väsby när dessa 520 kronor har tickat färdigt.
 
Billig i inköp, ingen kund vill ha den
 
Tillbaka till ämnet
 
Snackade för ca en vecka sedan med en kollega som undrade om det var förenligt med svensk konkurrenslagstiftning att Luftfartsverket skall avgöra vilka bilar som TXS ska köpa in! Bilar med högst miljöpoäng är det som är mest populärt hos de flesta åkarna inom TXS, detta på grund av att dessa bilar har företräde när det gäller att erhålla körning från Arlanda, Det rör sig om skitbilar som passat som har 100 poäng (jag kör passat) och där växellådan rasar efter 5000 mil eftersom dessa icke-taxibilar är tillverkade för att rulla 1500 mil om året.
Förresten har ww slutat sälja passat som taxi då verkstäderna är överfulla med taxi-passater och de inte kan ta lönsamma jobb!
 
Vi har även ww Touran som inte ens dennes mamma kan älska, också med höga poäng.  
Vem fan vill egentligen köpa såna skitbilar? Ingen såklart!, men vi är på nåt vis tvungna just på grund av ovan nämnda argument.
 
Jag kom fram!
 
Så jag ringde upp KKV och efter många om och men, långa väntetider, arroganta medarbetare fick jag till  slut prata med Ove Gärdin som skulle vara den som kunde svara på mina frågor.
 
Jag berättade om situationen på Arlanda, om poängsättningen på Arlanda, och om det verkligen kan vara förenligt med svensk konkurrenslagstiftning att Swedavia som det så vackert heter nu kan styra och ställa precis som dom vill när det gäller val av inköp av taxibil för alla bolag som vill trafikera Arlanda!?? Minns Toyota Prius som kom som en dröm för ca 3 år sen; miljöbil, bränslesnål, alla ville ha en sån...hur slutade det? Jo, ingen vill ha en Prius nu. Ändrade regler på Arlanda gör att ingen med sunt förnuft längre vill ha kvar sin Prius. De släpper ut för mycket enligt Arlanda och blev därför förpassade till bakgården. Gissa en gång om vissa Priusägare älskar Arlanda!?
 
Vad imponerad man blir
 
Vet ni vad den rackarn säger? "Vi är medvetna om detta men har ingen aning om detta"! En hög tjänsteman på KKV säger alltså att detta har de vetskap om men ej fått någon anmälan om! Så nu anmälde jag detta och denne Ove Gärdin skulle framföra mitt budskap vidare för behandling som det heter.
Det kan inte vara rätt att ena året locka till en massa inköp av vissa miljöbilar för att nästa år spotta dom som köpt dom rakt i ansiktet och säga att "ni duger inte längre"!!
 
 

JAG BETALAR DIN LÖN - ÄR DU MEDVETEN OM DET?

Istället för att underlätta arbetet för oss förare t.ex genom att skriva in destinationen på körningarna vi erhåller, envisas vissa personer i vår förarsupport med att spela allan och skicka sms till våra åkare om vi förare inte gör som dom vill!   
 
Jag fick ett körningserbjudande nångång mellan 2.30 och 3- tiden natten till Fredag denna vecka,- naturligtvis utan någon information om vart kunden ville åka-, tackade ja och åkte ner till hotell Marriot Courtyard nere vid Lindhagensplan där jag träffade på en kund som skulle åka till Arlanda! (Alltid detta Arlanda:)  Inget konstigt med det kan tyckas. 
 
Till saken hör dock att föraren som kör dagtid ogärna vill börja senare än halvfyra på morgnarna som överenskommet är och med allra största sannolikhet inte accepterar att jag kommer instövlandes med bilen 1.5 timme senare.  Så när jag fick reda på av kunden att Arlanda var det som gällde sa jag vänligt att jag kan inte köra honom för jag har byte snart, men skulle beställa en annan bil åt honom.  Helt ok tyckte denne som förstod min situation.  
 
Medan jag ringer växeln för att ordna med transport åt Arlandafararen kommer det en taxi från ett annat bolag infarandes till hotellet - helgul var den visst - för att släppa en kund. Då hoppar vederbörande resenär in i den taxin istället och jag kan beställa ny bil bäst fan jag vill, det finns nu ingen kund att hämta. Jag talar om det för vår kära förarsupport-tjej och ber henne göra en avbeställning så jag kan återvända som etta i zonen. "Det går inte" säger hon och jag tackar henne för all "hjälp" och vi lägger på.   
 
Jag hamnar sist i kön, 4 eller femma tror jag och börjar åka mot dagförarens hem för att lämna bilen där i tid. Det som INTE gick för 5 minuter sen går alldeles utmärkt nu! "Körningen avbeställd" dyker upp på skärmen...,Tänkte inte mer på det förrän min åkare nämnde att jag fått en reklamation från TxS via sms till hans mobil. 
 
 DÅ fattade jag att xxxxx eller vad hon nu kallade sig för i telefonen häromnatten bestämt sig för att anmäla mig till nån intern disciplinnämnd för att jag vägrat?? köra kunden från hotellet. Hon ville ha ryggen fri med andra ord!  Fy fan för såna besserwissers, sköt ditt jobb så sköter jag mitt!  
 
Vi är 4500 förare som ska försörja hela admin och de allra flesta av oss gör det jävligt bra! Tyvärr tror vissa människor att vi förare är till för dom och uppbär sin fasta lön och inser inte att när dom sitter ute vid sina lantställen under helgerna och röker cigarr och dricker rödvin och upplever groggarnas glada tid så sitter det ca 2000 förare bakom ratten och drar ihop deras lön! Behöver jag säga att förarna arbetar utan ett enda jävla öre i ob eller öt!

VATTENHÅLET ARLANDA

Det förs diskussioner (ibland vilda) huruvida det är lönsamt att åka tom till Arlanda för att hämta kund. Jag vill påstå att det åtminstone INTE är olönsamt som en del bestämt hävdar. Tvärtom!
En del åkare har förbjudit sina anställda förare att tomma upp till "vattenhålet" under lågtrafik när det är som minst att göra.
 
Därför har jag försökt mig på en uträkning av vad det kostar att åka tom till Arlanda och hämta kund.
Uträkningen är baserad på en sträcka på 80 km ToR, ett inkört per bil som uppgår till 140 000 kr/ månad och en milsträcka på 15 000 per år och en genomsnittsförbrukning av bränsle (gas) på 0.6 kilo per mil.
 
*Observera att förutsättningen för att tomma till Arlanda är att det är lågtrafik och inte mycket att göra inne på byn.
 Suck, ingen kund i sikte men milpengen är hög som fan!;)
 
Uträkningen
Du har en intäkt på 520 kronor för att köra kund till eller från Arlanda och när momsen på 6% är borttagen återstår det 489 kronor som våra kära åkare har att röra sig med.
Sen är det en jävla massa olika kostnader som åkaren har att betala och dessa 489 kronor skall räcka till dem.
 
Då kör vi då
 
Intäkter                                     Kostnader
1 kund 489:-    Remoteavgift     42   Avgift så man får kund från Arlanda
                       Bränsle              60    Räknat med åkarrabatten på 1 krona/ kilot 
                       Servicekostnad   9    (1.8%x 489) = avg tot/år / ink tot/år
                       Lön 36%           176
                       aga 31.42%       55   Arbetsgivaravgifter
                       Fora 4%              7    Försäkringar
                       Växelavgift 9%  44    Den avgift alla åkare betalar till TxS
Summa    489                           Summa             393:-
 
Skillnaden är här 96 kr! En vinst på ca 20 %
 
Skulle man istället sitta kvar inne i byn och inte ha några körningar så kostar det inget enligt vissa! För åkaren ja! Du som kör får betala hela kalaset som vanligt. Ett mycket vanligt argument från förare??? är att ju högre milpeng du har på bilen desto mer tjänar man! Fullständigt obegripligt!
 
Det enda du jobbar för  är att köra in så mycket stålar som möjligt! Allt annat när det gäller taxijobbet är av underordnad betydelse. Så länge vi kör på provision ska ingen rackare bestämma och styra över hur vi ska jobba!
 
Slå in en framkörningsavgift (45 kr) och låt sedan bilen stå medan du är inne o kollar när Djurgårn spelar, då jävlar har du milpeng som heter duga! Sen jämför vi våra lönekuvert som visar att jag som har förhållandevis låg inkörd milpeng, (eftersom jag tommar till Arlanda en eller ett par gånger nästan varje natt) plockar ut en bra lön medan du som har skyhög milpeng får käka barkbröd. Men milpengen är ju hög ju.
 
Kritiska punkten
 
Det jag vill ha sagt är att det måste få kosta att köra in höga belopp då vare sig jag som förare eller min åkare inte kan betala räkningarna annars. Det finns en kritisk punkt där intäkts och kostnadskurvan möts och det är en väldig skillnad om du kör in 90-100 tusen i månaden eller om du kör in 40-50 tusen.
 
Kritiska punkten ligger utan att jag räknat ut den exakt nånstans mellan just 40 0ch 50 tusen i inkört per månad och skalle (räknat på två heltidare). Vid sådana belopp finns det inget spelrum och inga marginaler och i det läget kan minsta fel på bilen eller någon annan oväntad händelse göra att åkaren kanske måste lägga ner. Då hjälper inga milpengar i hela världen!
 
 
Säkert har jag lyckats glömma något men då kan vi väl avsätta 6 kronor från vinsten till kategorin övrigt tycker jag så är nog det mesta täckt..-:)