TAXIROY

Maila-, skriv insändare- tala om vad du tycker! [email protected] - nu kan du även följa mig på twitter: @Taxiroy Du kan även nå mig på telnr: 0790 53 29 39 Swish: 0790 53 29 39

JAG BETALAR DIN LÖN - ÄR DU MEDVETEN OM DET?

Kategori: Allmänt

Istället för att underlätta arbetet för oss förare t.ex genom att skriva in destinationen på körningarna vi erhåller, envisas vissa personer i vår förarsupport med att spela allan och skicka sms till våra åkare om vi förare inte gör som dom vill!   
 
Jag fick ett körningserbjudande nångång mellan 2.30 och 3- tiden natten till Fredag denna vecka,- naturligtvis utan någon information om vart kunden ville åka-, tackade ja och åkte ner till hotell Marriot Courtyard nere vid Lindhagensplan där jag träffade på en kund som skulle åka till Arlanda! (Alltid detta Arlanda:)  Inget konstigt med det kan tyckas. 
 
Till saken hör dock att föraren som kör dagtid ogärna vill börja senare än halvfyra på morgnarna som överenskommet är och med allra största sannolikhet inte accepterar att jag kommer instövlandes med bilen 1.5 timme senare.  Så när jag fick reda på av kunden att Arlanda var det som gällde sa jag vänligt att jag kan inte köra honom för jag har byte snart, men skulle beställa en annan bil åt honom.  Helt ok tyckte denne som förstod min situation.  
 
Medan jag ringer växeln för att ordna med transport åt Arlandafararen kommer det en taxi från ett annat bolag infarandes till hotellet - helgul var den visst - för att släppa en kund. Då hoppar vederbörande resenär in i den taxin istället och jag kan beställa ny bil bäst fan jag vill, det finns nu ingen kund att hämta. Jag talar om det för vår kära förarsupport-tjej och ber henne göra en avbeställning så jag kan återvända som etta i zonen. "Det går inte" säger hon och jag tackar henne för all "hjälp" och vi lägger på.   
 
Jag hamnar sist i kön, 4 eller femma tror jag och börjar åka mot dagförarens hem för att lämna bilen där i tid. Det som INTE gick för 5 minuter sen går alldeles utmärkt nu! "Körningen avbeställd" dyker upp på skärmen...,Tänkte inte mer på det förrän min åkare nämnde att jag fått en reklamation från TxS via sms till hans mobil. 
 
 DÅ fattade jag att xxxxx eller vad hon nu kallade sig för i telefonen häromnatten bestämt sig för att anmäla mig till nån intern disciplinnämnd för att jag vägrat?? köra kunden från hotellet. Hon ville ha ryggen fri med andra ord!  Fy fan för såna besserwissers, sköt ditt jobb så sköter jag mitt!  
 
Vi är 4500 förare som ska försörja hela admin och de allra flesta av oss gör det jävligt bra! Tyvärr tror vissa människor att vi förare är till för dom och uppbär sin fasta lön och inser inte att när dom sitter ute vid sina lantställen under helgerna och röker cigarr och dricker rödvin och upplever groggarnas glada tid så sitter det ca 2000 förare bakom ratten och drar ihop deras lön! Behöver jag säga att förarna arbetar utan ett enda jävla öre i ob eller öt!

KOMMENTARER:

  • Matte säger:
    2013-09-17 | 05:57:09

    Bra rutet!

    Att folket "i huset" vem det än må vara inte verkar fatta att det är VI, förare, som kör in deras j-vla lön!!!

    Men det är vi förare som får all skit som tänkas kan. Man hittar på en massa saker som ska "öka intjäningen". (Som om vi förare skulle vilja "minska intjäningen").
    Men inte är det många rätt som kommer från "räknenissarna" inte.
    Ta bara kampanjen som man ville införa, blir nog inte så, där vi förare ska öppna dörren till kunden. Men OM vi skulle råka missa/glömma det så kan det bli så att vi varit tvungna och "bjuda" på resan om kunden så påtalar det!!
    Vem står för den resan då kantänka? Jo, vi förare och åkaren då.
    Inte någon "i huset" iallafall, det är en sak som är säker.

    Det verkar inte som att folket "i huset" fattar att dom är till för oss förare, inte tvärtom..
    Ok, visst ska vi samarbeta och känna gemenskap med varandra, vi jobbar ju alla för Taxi Stockholm, men tyvärr så kan det aldrig bli någon "gemenskap" då vi förare sitter ute i bilarna och knegar ihop våra OCH deras löner och vi kan aldrig mötas.
    Så enkelt är det.. Tyvärr..

    Sorry, kanske lite off-topic det jag skrivit men det blev så bara... :-)


  • Taxi- Turbo (TT) säger:
    2013-09-17 | 14:29:02

    Taxi Stockholm tar säker många små kliv framåt som organisation , men jag håller med , mot chaffisarna har det blivit stora steg tillbaka.
    Ska det vara så förbannat svårt att inse att alla stålar som kommer in , kommer in på taxametern i denna branch. Hur skulle det vara om vi satte kontakten mellan bil och växel på en kurs. För att få dom att inse hur man kan underlätta för bil i trafik allmänt och under bytestid. Jag har under mina 32år i denna branch hitintills inte mött någon Chaffis som sitter och trycker nej på körningar för att han / hon tycker det är roligt att trycka nej. Det måste bero på någonting.Men när jag kommer i kontakt med växeln för diverse frågor som rör taxi-trafik så får jag bara ett eko tillbaka. Jag ger mig fasiken på att det finns människor som ska bedömma oss och vårat sätt att sköta jobbet , som inte ens har körtort. Dom ända gångerna dom riktigt kommer i kontakt med en Taxi bil är när dom får åka på konto direkt hem efter ett tufft nattpass på växeln .
    Hur i hela fridens namn ska vi kunna göra som meddelanden säger till oss som kommer upp på skärmen
    Citat: "Planera din resväg innan du hämtar kund".
    Planera vadå ? Planera hur jag ska lyfta resväskan eller planera vilken radiostation jag ska ha på ?
    Vore det då inte på sin sak om det gäller färdvägen att jag får destinationen. Annars kan ju våran kunskaps-elit tala om för mig vad jag ska planera?

  • TT säger:
    2013-09-17 | 14:53:30

    Ta den ekvationen och förklara för mig. Jag förstår inte ?
    Alla andra brancher tar betalt för sina tjänster,ser till att kund får betala för vad kund vill ha.
    Men inte Taxi Stockholm !!!!!!!
    Vi tar betalt om ägaren köper tillbehör för transport av Cyckel. Då är det OK att även ställa Taxametern på väntetid för monering att tillbehöret.
    Men när det gäller bilbarnstol så är det stopp. Inte ens väntetid för monteringen får vi ta ut. Vem får betala gratis med sin tid ?
    Den som håller i ratten .
    Söndagarna är ju knallröda dagar även på dagtid, där övriga brancher har diverse tillägg för sina arbetare , men inte taxi. Skulle det inte vara på sin tid snart att det är 4ans taxa som ska gälla även på Söndagarna?
    Då får jag till svar ifrån huset "marknaden tillåter inte det.
    När ska Taxi Stockholm inse att vi ska inte följa marknaden , det är vi som ska leda den.

  • ajw säger:
    2013-09-18 | 14:59:55

    Jävligt bra sagt Peter !
    Men glöm inte attityden och okunskapen som vi möter när vi ringer till det som kallas för "FÖRARSUPPORTEN " !!!
    Vilken support ? Där man nästan får be om ursäkt för att man stör ? Där DE ska lära OSS hur vi ska utföra vårt jobb, men själva saknar en grundläggande kunskap för att utföra sitt. Skickar en chaufför till taxi utrustning kl. 03.30 !!! Tycker att man är otrevlig som ifrågasätter detta. Har ingen koll på öppettider på TU !
    Sist men inte minst ALLA DESSA BUGGAR I SYSTEMET ! Vem betalar det ? Vi som kör !
    Vi får reklamationer från kunder , från kollegor ( fy skam på de ! ) och nu även från förarsupporten.
    Men vi då ? Vad händer när vi klagar på de ? INGENTING. Varför kan man ju undra ?
    Svaret är enkelt - det finns INGEN i hela "huset " som finns till där för oss som mår dåligt i våra bilar. Vi hänvisas till facket. Ska vi ringa facket när killen på förarsupporten är otrevlig , när systemet buggar flera gånger per dag ?
    Frågan är : kommer det att ge mig en ny reklamation ???

  • Matte säger:
    2013-09-19 | 22:41:53

    En sak jag kom å tänka på.

    Nog kan man tycka att du skulle, trots att byten ska ske vid en viss tid, gott och väl kunde ta körningen till Arn.

    Jag utgår ifrån att du vid alla övriga tillfällen oftast håller tiden för byten och då kan jag tycka att dagchaffisen gott å väl kunde vänta någon timme eller så..

    Man kan ju undra vad som är bäst. Att inte ta körningen för att dagchaffisen inte "ogärna börjar senare än 3.30" och med det du, åkaren tappar inkomst. Till det kan man tillägga att du bjöd postbilstaxin på en körning och det kan ju faktiskt innebära i förlängningen att kunden i fortsättningen nyttjar deras tjänster istället för TXS om det vill sig illa...

    Svåra övervägande vad som är bäst.

    Men, som sagt, personligen så anser jag att man nångång kan "bjuda" på sig själv, i detta fall lite senare början på passet. Inget som påverkar så mycket i det långa loppet.


  • ajw säger:
    2013-09-20 | 09:33:13

    Jo du , Matte.
    Du tycker att Peter skulle ha " bjudit på sig själv " i detta läge ? I själva verket skulle han ju bjuda på dagchffören i stället !
    Det står alltid någon och väntar på sin bil "mitt i natten " . Man kanttycka att en gång är ingen gång , men det kan lätt bli en gång till och en till och till slut så kan detta utvecklas till en vana.
    Jag har utifrån det du säger förstått att du är en natt chaufför. Självklart är det lätt för dig då att " bjuda på dig själv ". Du får 520 kr extra på det passet , men jag då ? Jag förlorar de pengar plus en massa tid ! Jag kliver upp kl. 03.10. och förväntar mig att min bil är där när jag kommer ut och ska jobba. Man kan inte bara vända hem och somna om. Många av oss dagchfförer har inte heller den lyxen att ha bilen hemma utan får åka en bit. Hur blir det med de ? Varför ska vi då ha ett schema som ska följas ?
    Att ta en körning till Arlanda nära bytestiden är inte OK ! Respektlöst mot kollegan DU byter bil med , kan jag tycka ! Respektlöst att du ens kan tycka att Peter skulle ha tagit körningen ! Jag är glad att jag inte delar bil med dig , känner jag.
    Tur att alla har rätt till sin åsikt.
    Men mitt i den diskussionen hur Peter skulle ha gjort eller inte gjort , tror jag att du tappade bort det väsentliga som Peter försökte lyfta upp från början : at VI som sitter i bilarna ska behandlas med respekt när vi kontaktar förarsupporten !!! Att vi har rätt att begära destinationen , när vi får ett körningserbjudande ! Mitt i passet är detta inte SÅ viktig ( fast det underlättar planeringen av resan ) , vid de " kännliga " bytestider både på eftermiddagen och tidigt på morgonen är det inte mer än rätt att destinationen SKA ALLTID stå på körningen.
    Jag känner att vi kan ta den diskussionen steget längre och begära att hotellen också ska ändra på sina rutiner just vid bytestiderna - ringa in sina beställningar och lämna destination i stället för att använda sig av den automatiska bokningen som de gör idag.
    Jag är fullständigt övertygad att ALLA skulle tjäna på detta. Ingen av VÅRA kunder skulle behöva åka med ett annat bolag. Vi som kör skulle slippa onödiga reklamationer och magsår för att man äroorolig att hamna åt fel håll med sista körningen.
    Alla nöjda och glada. ...;)

  • TT säger:
    2013-09-20 | 14:07:54

    Hallå Matte !!!
    En sådan liten sak som att få destination på körningen, vid bytestid skulle väl radera detta problem till 100%. Det kan väl vi alla vara eniga om. Vem vill börja sitt arbetspass med att sitta o vänta obetald i garaget på sin bil ? Jag tror inte växeln är överbelastad kl 03.00 en vardagnatt att det inte finns tid att fråga och rita ut vart körningen bär av.

  • Matte säger:
    2013-09-20 | 22:02:24

    Jösses, läste du, ajw, vad jag ens skrev??

    Nu var det inte Peter som skulle "bjuda på sig själv" utan dagchaffisen. Jag skrev oxå att jag utgick ifrån att detta inte får inträffa mer än någon enstaka gång och då kan man alltså "bjuda" på sig lite..
    Sen finns det ju faktiskt telefon och kan man komma överens om att OM det inträffar en situation som denna så kan man slå en signal och meddela, jag utgår ifrån att man snackat vid vilken tid dagchaffisen är vaken, att man blir lite sen och då behöver inte han sitta å vänta på bilen "mitt i natten"..
    Om det sen tenderar att bli "för ofta" får man väl ta å snacka om det då, men som sagt, någon enstaka gång är inte hela världen..

    Ta en annan situation:
    Om man, förhoppningsvis inte då, skulle få punka eller något annat fel på bilen så slår man väl en signal till, i detta fall, dagchaffisen och meddelar försenad ankomst.
    Komma försent p.g.a. körning till ARN eller punka t.ex.=slå en signal. Inga konstigheter...

    Att det inte är ok att ta en ARN nära bytestiden är ju klart så, men nu var det ju så att Peter INTE HADE FÅTT destination utsatt d.v.s. ARN och det var ju därför problemet uppstod. Du läste väl hur problemet kom till, eller???

    Jag vill påminna dig om att Peter faktiskt, för att visa "respekt" till dagchaffisen, skulle fixa en ny taxi, men nu blev det ju tack vare detta lite trubbel med förarsupporten vilket ställde till lite problem för honom..
    Att det är "respeklöst" att jag tycker att Peter skulle ta körningen får du visst tycka, men som jag redan påtalat, om dylik situation händer nångång så är inte det hela världen. Lite flexibilitet kan man väl begära av en kollega, även från en dagchaffis.. ;-)

    Kan väl tycka att jag oxå tycker det är skönt att jag inte delar bil med dig för gnälliga kollegor som endast tänker på sitt egna kan jag vara utan..
    Återigen, om en sådan här situation inträffar så kan man alltså gott å väl vara lite flexibel..'
    Som sagt, nu menar jag faktiskt om det händer 1-2 gånger max under ett helt år...

    TT:

    Absolut, visad destination skulle ta bort problemet 100% men nu har man ju tagit bort destinationen förutom då vid bytestider..
    Och som jag skriver här ovan, har man kommmit överens vad som gäller vid dylik uppkommen situation så behöver man inte "sitta å vänta obetald i garaget" i väntan på taxin....

    Nej, växeln är inte överbelastad vid 03.00 (kanske fre-lö då) men beställningar kan ju faktiskt ha gjorts via sms, appen t.ex. och då är inte alltid (oftast vill jag påstå) destinationen utsatt..

    Aja, ni har ju rätt att tycka som ni vill, och jag som jag vill.

  • Sanjuro säger:
    2013-10-19 | 03:38:07

    Jag får alltför ofta en känsla av att det finns de ''där inne'' som faktiskt inte gillar oss Chaufförer utan ser det som sin mission att ''sätta dit oss'' när vi gör fel. Varför skulle man annars stänga av bilar om EN chaufför gör ett fel, så alla andra drabbas som kör samma bil tex. Sist jag kollade så borde ett sånt förfarande vara olagligt rent av. Men vad bet jag, jag kör ju Taxi.

Kommentera inlägget här: