TAXIROY

Maila-, skriv insändare- tala om vad du tycker! [email protected] - nu kan du även följa mig på twitter: @Taxiroy Du kan även nå mig på telnr: 0790 53 29 39 Swish: 0790 53 29 39

KONKURRENSVERKET HAR KOLL - INTE!

Kategori: Allmänt

Ibland undrar man hur det står till med verklighetsförankringen hos våra "underbara" och "hjälpsamma" myndigheter. Tjänstemän som på riktigt tror att dom sitter på sina positioner för att vi vanliga normala människor  älskar att se upp till "överheten" och inte ifrågasätter något!
 
Arlanda- igen
Jag hyser en sorts hat-kärlek till detta Arlanda som får sinnena att rinna till på de allra flesta man pratar med!  Alla har en åsikt om Arlanda och körningar dit och därifrån, - många tycker att det inte är lönsamt att få en körning dit då det från stan kostar 520 kronor och skulle man utgå från taxametern hamnar vi strax efter Väsby när dessa 520 kronor har tickat färdigt.
 
Billig i inköp, ingen kund vill ha den
 
Tillbaka till ämnet
 
Snackade för ca en vecka sedan med en kollega som undrade om det var förenligt med svensk konkurrenslagstiftning att Luftfartsverket skall avgöra vilka bilar som TXS ska köpa in! Bilar med högst miljöpoäng är det som är mest populärt hos de flesta åkarna inom TXS, detta på grund av att dessa bilar har företräde när det gäller att erhålla körning från Arlanda, Det rör sig om skitbilar som passat som har 100 poäng (jag kör passat) och där växellådan rasar efter 5000 mil eftersom dessa icke-taxibilar är tillverkade för att rulla 1500 mil om året.
Förresten har ww slutat sälja passat som taxi då verkstäderna är överfulla med taxi-passater och de inte kan ta lönsamma jobb!
 
Vi har även ww Touran som inte ens dennes mamma kan älska, också med höga poäng.  
Vem fan vill egentligen köpa såna skitbilar? Ingen såklart!, men vi är på nåt vis tvungna just på grund av ovan nämnda argument.
 
Jag kom fram!
 
Så jag ringde upp KKV och efter många om och men, långa väntetider, arroganta medarbetare fick jag till  slut prata med Ove Gärdin som skulle vara den som kunde svara på mina frågor.
 
Jag berättade om situationen på Arlanda, om poängsättningen på Arlanda, och om det verkligen kan vara förenligt med svensk konkurrenslagstiftning att Swedavia som det så vackert heter nu kan styra och ställa precis som dom vill när det gäller val av inköp av taxibil för alla bolag som vill trafikera Arlanda!?? Minns Toyota Prius som kom som en dröm för ca 3 år sen; miljöbil, bränslesnål, alla ville ha en sån...hur slutade det? Jo, ingen vill ha en Prius nu. Ändrade regler på Arlanda gör att ingen med sunt förnuft längre vill ha kvar sin Prius. De släpper ut för mycket enligt Arlanda och blev därför förpassade till bakgården. Gissa en gång om vissa Priusägare älskar Arlanda!?
 
Vad imponerad man blir
 
Vet ni vad den rackarn säger? "Vi är medvetna om detta men har ingen aning om detta"! En hög tjänsteman på KKV säger alltså att detta har de vetskap om men ej fått någon anmälan om! Så nu anmälde jag detta och denne Ove Gärdin skulle framföra mitt budskap vidare för behandling som det heter.
Det kan inte vara rätt att ena året locka till en massa inköp av vissa miljöbilar för att nästa år spotta dom som köpt dom rakt i ansiktet och säga att "ni duger inte längre"!!
 
 

KOMMENTARER:

  • Matte säger:
    2013-09-25 | 04:18:03

    Jag kan tycka att om en bil får bättre poäng än en annan bara för att den ena visst släpper ut "lite mindre skit" är konstigt då BÅDA bilarna tankas med SAMMA bränsle.

    Sen att Prius definitivt inte kan komma i närheten av en gasbil är ett faktum då ju Prius går på bensin till å från ARN..
    Så där kan det ju inte vara någe problem att dessa får lite sämre poäng..?!?

    Eller jag tänker kanske lite galet här?!?

  • TaxiRoy säger:
    2013-09-25 | 22:19:43

    Just det! Poängen var att få fram att eftersom alla nämnda bilar är klassade som miljöbil och efter det Arlanda börjat sätta egna gränser för att kompensera för vad flygplanen spottar ut, så sätter dom sig själva som någon egen domstol som ska avgöra vad för bilar som skall få trafikera Arlanda. Byt ut Prius mot etanolbil om du vill.

  • Ärtsopps klubben säger:
    2013-10-23 | 14:52:33

    Om jag kör en Passat med fina miljöpoäng på Arlanda.
    Om jag sitter på remoten med en sådan miljöpoängs-bil och släpper en fis . Får jag då avdrag på mina poäng ?? Men fisen är ju också miljövänlig så jag kanske får mera miljöpoäng ?? Och endast Gud vet vad som händer med mina miljöpoäng om jag sitter på remoten o släpper av en brakare.

  • Stefan säger:
    2013-10-29 | 22:58:13
    Bloggadress: http://www.eventlimousine.se/limousine-blog/

    Trevlig blogg :)

Kommentera inlägget här: