TAXIROY

Maila-, skriv insändare- tala om vad du tycker! [email protected] - nu kan du även följa mig på twitter: @Taxiroy Du kan även nå mig på telnr: 0790 53 29 39 Swish: 0790 53 29 39

VATTENHÅLET ARLANDA

Kategori: Allmänt

Det förs diskussioner (ibland vilda) huruvida det är lönsamt att åka tom till Arlanda för att hämta kund. Jag vill påstå att det åtminstone INTE är olönsamt som en del bestämt hävdar. Tvärtom!
En del åkare har förbjudit sina anställda förare att tomma upp till "vattenhålet" under lågtrafik när det är som minst att göra.
 
Därför har jag försökt mig på en uträkning av vad det kostar att åka tom till Arlanda och hämta kund.
Uträkningen är baserad på en sträcka på 80 km ToR, ett inkört per bil som uppgår till 140 000 kr/ månad och en milsträcka på 15 000 per år och en genomsnittsförbrukning av bränsle (gas) på 0.6 kilo per mil.
 
*Observera att förutsättningen för att tomma till Arlanda är att det är lågtrafik och inte mycket att göra inne på byn.
 Suck, ingen kund i sikte men milpengen är hög som fan!;)
 
Uträkningen
Du har en intäkt på 520 kronor för att köra kund till eller från Arlanda och när momsen på 6% är borttagen återstår det 489 kronor som våra kära åkare har att röra sig med.
Sen är det en jävla massa olika kostnader som åkaren har att betala och dessa 489 kronor skall räcka till dem.
 
Då kör vi då
 
Intäkter                                     Kostnader
1 kund 489:-    Remoteavgift     42   Avgift så man får kund från Arlanda
                       Bränsle              60    Räknat med åkarrabatten på 1 krona/ kilot 
                       Servicekostnad   9    (1.8%x 489) = avg tot/år / ink tot/år
                       Lön 36%           176
                       aga 31.42%       55   Arbetsgivaravgifter
                       Fora 4%              7    Försäkringar
                       Växelavgift 9%  44    Den avgift alla åkare betalar till TxS
Summa    489                           Summa             393:-
 
Skillnaden är här 96 kr! En vinst på ca 20 %
 
Skulle man istället sitta kvar inne i byn och inte ha några körningar så kostar det inget enligt vissa! För åkaren ja! Du som kör får betala hela kalaset som vanligt. Ett mycket vanligt argument från förare??? är att ju högre milpeng du har på bilen desto mer tjänar man! Fullständigt obegripligt!
 
Det enda du jobbar för  är att köra in så mycket stålar som möjligt! Allt annat när det gäller taxijobbet är av underordnad betydelse. Så länge vi kör på provision ska ingen rackare bestämma och styra över hur vi ska jobba!
 
Slå in en framkörningsavgift (45 kr) och låt sedan bilen stå medan du är inne o kollar när Djurgårn spelar, då jävlar har du milpeng som heter duga! Sen jämför vi våra lönekuvert som visar att jag som har förhållandevis låg inkörd milpeng, (eftersom jag tommar till Arlanda en eller ett par gånger nästan varje natt) plockar ut en bra lön medan du som har skyhög milpeng får käka barkbröd. Men milpengen är ju hög ju.
 
Kritiska punkten
 
Det jag vill ha sagt är att det måste få kosta att köra in höga belopp då vare sig jag som förare eller min åkare inte kan betala räkningarna annars. Det finns en kritisk punkt där intäkts och kostnadskurvan möts och det är en väldig skillnad om du kör in 90-100 tusen i månaden eller om du kör in 40-50 tusen.
 
Kritiska punkten ligger utan att jag räknat ut den exakt nånstans mellan just 40 0ch 50 tusen i inkört per månad och skalle (räknat på två heltidare). Vid sådana belopp finns det inget spelrum och inga marginaler och i det läget kan minsta fel på bilen eller någon annan oväntad händelse göra att åkaren kanske måste lägga ner. Då hjälper inga milpengar i hela världen!
 
 
Säkert har jag lyckats glömma något men då kan vi väl avsätta 6 kronor från vinsten till kategorin övrigt tycker jag så är nog det mesta täckt..-:)
                                                      
                                                                                                                                
                                                                                             
          

KOMMENTARER:

  • Taxi turbo säger:
    2013-09-14 | 12:59:27


    Allt jävla snack om milpeng hit och milpeng dit är bara ett ynkligt sätt att rikta ansvaret mot den som kör. När fasta priset till/ från Arlanda infördes så var det med dessa ord :" Har vi råd att låta bilarna stå timmar vid stolparna , så har vi råd att köra till reducerat pris till och från Arlanda". Som det ser ut nu på stan efter kl 20. Vart åker man ? (Jag kan ge dig ett tips om frågan) Jag tomar inte ett par mil för att sitta o klaga på något taxi-fik. Jag åker några mil upp till Arlanda istället för att hämta hem 520 pix såklart.Skulle jag mot förmodan få något något klagomål angåeende mitt sätt att jobba eller om några stackars tom mil ifrån åkaren vilket jag aldrig fått. Då har den åkaren sett mig i sin bil för sista gången.

  • NO säger:
    2013-09-20 | 12:25:47

    har kollat din uträkning du har missat c:a 40:- i växel och servicekostnader.
    Sen har visa
    sa rast och jobbar 9tim istället för 11-12 tim utan rast men ändå har samma summa räkna på det du

  • NO säger:
    2013-09-20 | 12:49:16

    din uträkning gäller bara din bil ta en gas mb så blir kostnaderna högre eller en volvo gas.
    eller ta en etanol eller hybrid så funkar inte arn alls mera pengar i stan
    jag har aldrig kört in mera pengar när jag tommat till arn någon gång så länge jag kört t i 30år

  • Procent-avlönad Dräng, som avstår Taxi-fiken säger:
    2013-09-21 | 14:24:22

    Hoppsan, här kom en Världsmästare i Taxikörning och ekonomi till tals.
    Utan några som helst uträkningar utan några som helst belägg för uträkningen om Arlanda.Så sågar man av ? Du kanske är åkare ? . Taxi Stockholm som förening består av väldigt många små-påvar som sitter och kan allt om alla och dessutom om allting.Utan att lägga fram en siffra.Undrar hur dessa enaståeende människor råka hamna i en okvalificerad taxibranch ? När man hör dom så verkar samtliga vara mogna minst en Proffessor-titel eller nominering av Nobel-priset. Fast jag har då aldrig fått några fakta ifrån dessa , så historien upprepar sig igen.Det är på Taxi-fiken som geniknölarna gnuggas och saningen kommer fram.

  • Gulaschbaronen säger:
    2013-10-02 | 20:43:57

    520 kr till Arlanda är ungefär som att köra färdtjänst dvs inte speciellt lönsamt tur att vi slipper det i alla fall.

Kommentera inlägget här: