TAXIROY

Maila-, skriv insändare- tala om vad du tycker! [email protected] - nu kan du även följa mig på twitter: @Taxiroy Du kan även nå mig på telnr: 0790 53 29 39 Swish: 0790 53 29 39

NORRSUNDA KYRKA

Kategori: Allmänt

Under många av mina färder till Arlanda har jag funderat på vad det är för en gammal kyrka som står väl synlig mellan Rosersberg och Märsta, och en dag fick jag chansen att undersöka saken närmare!, Jag fick nämligen en körning till just Rosersbergs logistikcenter!

Så här står det på svenska kyrkans hemsida om kyrkan:

Norrsunda kyrka är en östtornskyrka (som det bara finns fyra stycken av i hela landet) Kyrkan stod färdig under senare delen av 1100-talet. Troligen fanns redan en kyrka på platsen. Ursprungligt är koret med absiden och tornet, samt 2/3 av långhuset. I början av 1400-talet slås valv i långhuset. Ca 1450 förlängs långhuset åt väster. Vapenhus och sakristia byggs i slutet av 1400-talet.
År 1633 tillkom nuvarande orgelkor, som från början var gravkor. Kyrkans målningar är tillkomna under tre perioder mellan åren 1300 -1450. Äldsta inventariet är den i sandsten tillverkade dopfunten. Dateringen osäker - kanske 1200-tal.
I Norrsunda kyrka får det maximalt vistas 130 personer samtidigt.



Här följer några bilder på denna vackra medeltida kyrka och en gravkammare där adelssläkten Sparre ligger begravda....


Norrsunda kyrka i all sin prakt


Här ligger släkten Sparre begravd



Kommentera inlägget här: