TAXIROY

Maila-, skriv insändare- tala om vad du tycker! [email protected] - nu kan du även följa mig på twitter: @Taxiroy Du kan även nå mig på telnr: 0790 53 29 39 Swish: 0790 53 29 39

DETTA BIOGASELÄNDE- NÄR KAN VI BÖRJA ARBETA?

Kategori: Allmänt

Att biogasen är slut i stort sett varje dag på de få stationer som tillhandahåller den börjar bli ett problem som bara växer. Dock har Luftfartsverket och Stockholm Gas träffat avtal om att bygga en ny biogasstation i närheten av Statoil Arlanda.



Alla som kör biogastaxi- eller privatbilister för den delen har nog inte kunnat undvika, att dag efter dag, gång efter annan när man kommer till en station för att fylla på med gas upptäcka att det inte finns någon gas!

Slut, kaputt!, finito står det på de små handskrivna lapparna som personalen i all sin ödmjukhet låtit klistra upp på pumpen där det är meningen man ska tanka gas. Ibland finns ingen info alls utan man trycker dit gasmunstycket bara för att upptäcka att det inte finns något tryck alls i slangen...

Frågar man personalen ( vilka inte alls har något att skaffa med själva gastillförseln) suckar de trött och säger att gasleverantören AGA känner av när gasen börjar ta slut och skall då komma till undsättning ungefär per omgående...

Pyttsan! Några enstaka gånger det sista halvåret har det hänt att det har blivit påfyllt i anslutning till att gasen tagit slut men som sagt: dessa gånger är väldigt lätträknade. Kanske AGA haft en bil i närheten som inte har varit helt tom då...


Vem betalar?


Det tar tid att hitta gas i storstaden, det är bara ett fåtal ställen som erbjuder påfyllning och det är inte alltid man är i närheten av ett sådant när det börjar tryta i tanken. Man kan ju fortsätta köra på bensin men då ska man ha i åtanke att Luftvartsverket kräver att vi till 80% ska köra på gas och struntar fullständigt i hur vi gör det, bara vi gör det! Annars tar de bort miljöattributet för den bilen.

Litet räkneexempel

Säg att det finns 2000 miljötaxi i Stockholm, det tar en timme om dagen för dessa att hitta gas och fylla på- intäkten ligger runt 300 spänn i timmen och det skulle innebära en intäktsminskning på hela 600 000:- om dagen! WOW, vem pröjsar det??  Säkert vi som kör...


Klanderfritt- håhåjaja


Läste i en artikel om att det fungerar klanderfritt i Skånelandet med gaspåfyllningen tack vare att största delen av tillverkningen av biogas sker just där! VAD är problemet? Är infrastrukturen så dålig att det inte går att transportera behövlig mängd till Stockholm eller vad?

De första biogasbilarna i Stockholm (sopbilar) började rulla för sisådär sex är sedan och att hoppas på att det inte skulle bli fler är att hoppas för mycket.

När nu alla politiker var och är överens om att biogas är framtidens melodi borde väl någon rackare tänkt på att när det börjar hända grejer i Stockholm på den fronten- ja då exploderar ju efterfrågan!

Men som vanligt står de där, de stackarna- med huvudet i sanden som strutsar och begriper ingenting! 


Arlanda kräver


2011 skall det bara få finnas miljötaxibilar som trafikerar flygplatsen men då fordras det ju en väldigt bra infrastruktur vad gäller miljövänliga bränslen inom området vilket definitivt inte är fallet just nu! Ändå har problemen varit kända i många år!

I avtalet mellan Luftfartsverket och Stockholm Gas sägs det tydligen att gasen skall komma via lastbil från Örebro för att på sikt levereras via nedlagda rör...

Den nya stationen ska ha kapacitet för lite drygt 200 bussar och bilar per dygn till att börja med...Nästan ingenting med andra ord! Ok, lite avlastning blir det ju men alla biogasbilar åker ju inte till Arlanda. Dessutom, när man åker "hem" med en kund så går det åt mer än en kvarts tank och sen är det bara att börja leta gas igen- för man vill ju inte lämna tanken tom till nästa chaufför...

Återkommer med mera info om eländet då jag fått svar på frågor jag ställt till AGA, Stockholm Gas mfl...
Kommentera inlägget här: