TAXIROY

Maila-, skriv insändare- tala om vad du tycker! [email protected] - nu kan du även följa mig på twitter: @Taxiroy Du kan även nå mig på telnr: 0790 53 29 39 Swish: 0790 53 29 39

SMITA FRÅN TAXINOTAN - EJ ATT REKOMMENDERA

Kategori: Allmänt

Det var ju bara en tidsfråga innan jag skulle råka ut för en smitning vilket jag gjorde i natt 2/8 vid 01 tiden.

Klockan är 01:10 natten mellan Söndag och Måndag och jag funderar på att åka hem. Jag har jobbat sedan klockan 13, kört in 5000:- och börjar känna mig trött. Skall besöka polisarkivet under Måndagen för att gå igenom handlingar gällande Flyborgska smällen som kommer i artikelform inom ett par dagar och då måste jag vara alert.

Står i zon 812 (Globen), en hyfsad zon - då det plingar till på skärmen och jag blir erbjuden en körning från Globe Hotel endast en minut därifrån. Jag tackar ja, självklart - har man kört in 5000:- en Söndag vill man gärna ha mer hehee. Det får bli sista körningen, sen har jag varit ute 13 timmar vilket är max.

Kör upp och ställer mig utanför entren vid hotellet, det kommer även en annan TXS bil som också fått en beställning från samma sällskap visar det sig. Efter en stund kommer det ut 5 personer varav 1 (en) rackare är full som ett ägg, kan knappt gå. De övriga verkar ganska ok...

Kollegan och jag kollar referensnumren och 4 av de 5 som skall åka hoppar in i kollegans bil för färd mot okänt mål.
GISSA vem som hamnar i min bil!?? Jo ägget himself. Ett tag funderar jag på att neka honom då han är för full och jag har haft vissa erfarenheter av fyllskallar sedan tidigare.

Men ok då, han ser verkligen ut att behöva komma hem och sova så jag säger välkommen och stig in. Han tar sig med möda in i framsätet och med ännu större möda lyckas han stänga dörren. Jag kommer på mig själv med att sucka djupt, dock ej så att vederbörande idiot märker något.

Efter att flera gånger upprepat frågan om vart han ska lyckas han få fram att han vill åka till Vendelsö som ligger mitt emellan Haninge och Tyresö. Det har gått flera minuter sen den rackarn hoppade in och först nu sätter jag igång taxametern.

Frustrationen växer

Kunden lutar sig tillbaka i framsätet och somnar som en stock! Färden fortsätter och efter ca: en kvart 20 minuter, ok då - 19 min är vi framme - dock ej vid adressen han uppgav utan 500 meter därifrån. Jag har fått onda aningar och vill gärna ha betalt först, sen kan jag köra hem honom. Jag bjuder alltså på 500 meter... Jag väcker kunden, well försöker i alla fall. Jag känner irritationen växa inom mig och om han inte vaknar snart vet jag inte vad jag gör.

Efter ett antal försök vaknar herr villaägare till liv och jag talar om för honom att resan kostar 307:-. Han tittar på mig, börjar leta efter stålar i sin vänstra byxficka - hundralapparna flödar i handen på honom ett tag - sen stoppar den jäveln ner pengarna i fickan igen och kvar i hans hand blir en 50 lapp! "Här" säger han och tror jag ska bli jätteglad över hans 50 lapp. "Ok säger jag, nu fattas det bara 250 spänn". "HÄR E PENGARNA" säger solstrålen och fortsätter vifta med sin 50 lapp.

Tydligen så vet han att det går att blåsa taxichaufförer genom att spela stendum och tycka att en resa från globen till vendelsö inte är mer värd än 50 spänn... Ojojoj.

Nu är jag riktigt irriterad över denne mans attityd, grabben är ju ändå åtminstone 40 bast, har stor fin villa och en nästan ny stadsjeep på tomten...

Jag ser framför mig hur min välbehövliga sömn bara försvinner bakom horisonten så jag säger åt honom att jag tänker ringa polisen så får de ta hand om det här.

Han kliver ur bilen och detsamma gör jag, jävligt förbannad på denna fullständigt nollställda människa. Funderar ett tag på att slå den rackaren men då åker jag dit så det stänker om det istället.  Så jag låter bli.

Jag tar fram telefonen, slår numret 114 14 och efter ett tag svarar de hos jourhavande vaktbefäl eller något sånt.

Slutet gott allting gott

En väldigt trevlig polisman får alla uppgifter och säger att det kommer en patrull så fort som möjligt. Under tiden har mesen dragit en sisådär 150 meter, rumlat in på en cykelväg och står och pinkar i buskarna när jag glider fram med mercan och säger åt honom att "snuten är på väg". Då försvinner han igen, tydligen bakvägen för att ta sig hem, men denna människa har ju uppgivit en adress till mig och det är inte så svårt att förstå att det är dit han är på väg. Hur dum får man vara??

Well, polisen kom efter 3 minuter, grabben pröjsade sin smitnota och allt är frid o fröjd igen.

Till er alla taxichaufförer därute: tveka inte!: ring 114 14 och tala om vad som hänt. Det är nämligen så att det är den som sitter i bilen som är betalningsansvarig!

Stort tack till polisen som tog detta på allvar!

Detta var absolut sista gången jag körde en fyllskalle!




KOMMENTARER:

  • stefan säger:
    2011-03-23 | 17:27:24

    kör själv i sälen,men där har vi tröttnat på polis som aldrig kommer

Kommentera inlägget här: