TAXIROY

Maila-, skriv insändare- tala om vad du tycker! [email protected] - nu kan du även följa mig på twitter: @Taxiroy Du kan även nå mig på telnr: 0790 53 29 39 Swish: 0790 53 29 39

NU TROLLAR ARLANDA - IGEN

Kategori: Allmänt

Att det är illa ställt med gamla Svedala är ju en ganska utbredd uppfattning hos stora delar av befolkningen. Politiker som likt strutsar stoppar ner huvudet i sanden och hoppas att allt löser sig. Nu är det vår kära luftfartsmyndighet som tror de kan lösa världsmiljöproblemen genom att vägra alla icke- miljötaxibilar släppa sina kunder på terminalerna.

Sedan den 1 Juli 2011 är det stopp för alla taxifordon som inte är miljömärkta att lämna kunder inne på terminalerna på Arlanda. De får dessutom inte åka in på "remoten" som samlingsstället för taxibilar kallas för att erhålla plats på en terminal för att köra en ny kund.

Pinsamt
Det innebär förutom förödmjukelsen att vara tvungen att droppa kunderna där "vanliga" bilister släpper sina nära och kära, dv.s en liten bit utanför ingången till terminalen att de  taxiförare med dieselbil är tvungen att vända tillbaka till stan igen. Vi får inte glömma att de kunder som åker taxi till Arlanda har betalat dryga pengar för servicen att åtminstone få kliva av nära ingången till en terminal.

Jag kör en Toyota Prius som är klassad som miljöbil men eftersom den är en el-hybrid så är den klassad sist på miljöbilsskalan- biogasbilar går först. Det innebär att jag visserligen får släppa kunder inne på själva terminalen och ansluta till remoten men det är mest ett spel för galleriet. Jag får inga jobb ändå!

Ett exempel
Ponera att jag kommer till Arlanda med kund i bilen, släpper av kunden och åker till remoten för att finna att jag är enda bil där och följaktligen borde stå först i kön. Nästa plan landar om en halvtimme säger vi. Samtidigt har 100 stycken gasbilar fått nys om att det är spiktomt på remoten och sätter högsta fart mot Arlanda.
Nu inträffar det "roliga" att när dessa gasbilar åker in på remoten flyttas jag ner ett snäpp före varje gasbil som anländer! det slutar med att jag  som ett fån står där och ser min placering sjunka fråm nr: 1 till 101 när alla gasbilar är framme! De har alltså åkt från stan utan kund medan jag som släppt kund är så illa tvungen att åka därifrån tom... Det kallar jag miljötänk!

Trollformeln
Det är ju självklart så att LFV (Luftfartsverket) eller vad de nu heter nuförtiden inte är dummare än att de vet att manipulera med statistiken. Om en dieseltaxi släpper av en kund utanför bommarna registreras inte detta som taxikörning med dieselbil utan den körningen försvinner bland alla andra vanliga körningar... Vips så har de rackarna förbättrat statistiken för miljön på Arlanda!

Nu vet ni...


KOMMENTARER:

  • Matte säger:
    2011-07-09 | 22:52:39

    Bra skrivet!



    Synd bara att det är nötter som beslutat om detta vansinne.

    T.ex. så kan man ju bara tänka sig vad växeln kommer "skrika" efter bilar uppe på Arlanda framöver..?!?

    Undrar överhuvudtaget om ledningen i Taxi Sthlm ens försökt ändra på denna idioti..?!?



    Men jag sörjer inte ett dugg. Jag kör en diesel och sen ett bra tag tebax så har jag inte ens funderat på att åka in på remoten när jag haft körning till Arn utan vänt åter till stan på stört. Hänt t.o.m. några gånger att jag varit i närheten, Uppl. Väsby t.ex., när dom "skrikit" efter bilar. Men, tyvärr, i detta fall så får kunden(erna) vänta på en gasbil.

    Men vet ju inte om man blir "sidsteppad" när man kommit upp.

    Det är ner till stan som gäller...



    Jag klarar mig alldeles utmärkt, för nu tar vi "icke-miljöbilar" hand om kunderna inne(runtom) i stan så kan alla miljöbilar stå på Arn eller tomma upp bäst dom vill...



    Fasen, Taxi Stockholmbilar (gasbilarna)kommer säkert bära sig åt som fribilarna och åka upp till Arn hela tiden, tomma alltså??

  • Taxiroy säger:
    2011-07-09 | 23:35:04

    Vi kan ju fråga kunderna som står där i mörkret, mitt i natten om dom verkligen vill ha en miljöbil...

Kommentera inlägget här: