TAXIROY

Maila-, skriv insändare- tala om vad du tycker! [email protected] - nu kan du även följa mig på twitter: @Taxiroy Du kan även nå mig på telnr: 0790 53 29 39 Swish: 0790 53 29 39

GASELÄNDET...FORTS...

Kategori: Allmänt

Jag ställde några frågor till Ragnar Sjödahl på AGA och här är de svaren jag fick:


"Jag skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få svar på de frågor jag har gällande den (bristande) tillgången på biogas i Stockholm...

1. Varför är det nästan alltid brist på bg i Sthlm?

RS- Det är brist på gas i stockholmsområdet och anledningen är att det inte produceras tillräckligt mycket.
Vi har ingen naturgasledning som vi kan använda som back-up utan all LNG (flytande naturgas) som vi tar in måste gå genom en förångare. Där är naturgasflaskhalsen.
Denna kapacitet kommer att byggas ut i två steg under vintern och våren.

2. bg har funnits i flera år nu och det kan inte ha passerat obemärkt att efterfrågan formligen har exploderat, varför har inte detta beaktats? Det fungerar bra i Skåne!

RS- Vi har självklart trott på en ökning men den har varit större än vad vi kunde ana. Vi har tex. planerat för att bygga en sopbilsmack i Högdalen och den skulle stå klar i augusti 2009 men detaljplanen kommer tidigast i februari 2010. Det finns mer info i det bifogade brevet om åtgärder. Västsverige ligger före oss i utvecklingen och den stora skillnaden är deras naturgasnät.

3. Ringer man eder infosvarare, tel: 08 731 10 25 som skall vara uppdaterad får man höra att ALLA tankställen har gas- förutom b.la b.la b.bla...VA! Har verkligen ALLA tankställen gas då?  Sen kommer det mer horribla saker...Åkte till statoil arlanda två ( 2!) dar i rad efter att ha avlyssnat komedin som sa att ALLA ställen har gas förutom några på södra sidan Sthlm...Ja inte fan fanns det nån gas på arlanda - såklart...Personalen på mackarna säger att AGA känner av när gasen håller på att ta slut och kommer och fyller på så fort det går...Pyttsan!
Så antingen sluta med att parodisera på tel.svararen eller skärp till er ordentligt när det gäller att gå ut med """uppdaterad""" info!


RS- Det är konstigt att du inte fått rätt uppgift på telefonsvararren. Den uppdateras dagligen under kontorstid. Igår var jag inte på kontore och hon som hjälper mig då var hemma med sjukt barn, men nu stämmer informationen igen. Telefonsvararen är det enklaste sättet för oss att komma ut med aktuell information till er som tankar gas. Årsta, Sköndal och Hammarby är inte AGAs mackar och jag kan bara informera om de har gas inte om det är andra problem.

4. Vem ersätter alla taxiförares missade intäkter som uppstår genom att ständigt vara tvungna att jaga efter gas som inte finns, det rör sig om minst en! timme varje dag, ibland mer, betalar AGA eller??

"Inget svar på denna fråga- lol, men dyrt är det ändå att tanka gas"   *se föregående artikel*

Mvh

Peter Winberg
Taxiförare
Kommentera inlägget här: