TAXIROY

Maila-, skriv insändare- tala om vad du tycker! [email protected] - nu kan du även följa mig på twitter: @Taxiroy Du kan även nå mig på telnr: 0790 53 29 39 Swish: 0790 53 29 39

DAGS FÖR DEN ÅRLIGA BJUDRESAN

Kategori: Allmänt

Så har man gjort sin årliga tavla då, förra året i December "bjöd" jag på en resa till Skavsta flygplats (se Dec), och igår Fred 5/ 11 var det dags för detta års "givmildhet".

Ja, åtminstone en gång om året tycks jag leka jultomte och bjuda på taxiresa. Denna gång betalade jag dessutom för den! Vi får hoppas att detta var den sista bjudningen för i år. Jag erhöll en körning från Enskede till Kinnarps-huset som ligger i anslutning till Hammarby Sjöstad. En sträcka på 6 kilometer.

Resan var inte dyr, gick på 130 spänn och jag får en 500-kronorssedel av kunden och ska ge tillbaka växel på 370 således. Jag har bara 390 kr kvar i pluskan så jag frågar kunden om han inte har mindre valörer att betala med. Det har han inte så jag tar upp 370 och ger tillbaks till honom. Sagt o gjort, kunden är helnöjd och tackar så mycket för resan, "bra styrning" säger han innan han försvinner från bilen in på en restaurang med sin flickvän.

Nu var växelpengarna slut så jag åker till Shellmacken vid Globen för att köpa en korv och samtidigt få 500-hundringen växlad.

Korven kommer fram och jag tar fram plånboken för att pröjsa och jag måste ha sett ut som en fågelholk när jag upptäckte att den var helt tom! hehee. Står och stirrar in i den rackarns plånboken som för att tvinga fram den där stora sedeln som inte finns där.

Då går det lilla ljuset upp för mig och jag kan konstatera att jag aldrig tog emot kundens pengar. utan var på stort jultomtehumör och skänker honom dessa 370 kr samt bjuder på resan!

Summa bjudning: 500:-

Inte undra på att kunderna tyckte att jag körde som en Gud, de fick ju ersättning för att åka med mig.


God jul på er alla snälla kunder, åker ni med mig
får ni betalt. :)







KOMMENTARER:

  • Matte säger:
    2010-11-07 | 20:28:38

    Förstår inte riktigt varför du behövde strula till det. FÖRST tar du emot 5-hundringen, så står det i texten, för att sen upptäcka att du har 390 spänn i plånkan.



    Då du ska ge tebax 370(!!) så kommer du ju ha kvar 20 spänn + 5-hundringen...



    Under alla omständigheter så hade du ju varit tvungen att åka å växla 5-hundringen så varför strula till det till att börja med...??



    Ah, jag har gjort någon liknande miss för några år sedan, men efter det så har jag råkoll...;-)



    Matte/kollega..

  • Taxiroy säger:
    2010-11-08 | 04:35:29

    Själva poängen var ju att jag trodde! att jag tagit emot 500 kr. Det gjorde jag alltså inte.

Kommentera inlägget här: