TAXIROY

Maila-, skriv insändare- tala om vad du tycker! [email protected] - nu kan du även följa mig på twitter: @Taxiroy Du kan även nå mig på telnr: 0790 53 29 39 Swish: 0790 53 29 39

20 000 MIL OM ÅRET OCH VI KALLAR OSS PROFFS?!

Kategori: Allmänt

Det finns tre (3) väldigt enkla, grundläggande regler i trafiken som underlättar betydligt för att trafiken ska flyta på normalt. Tyvärr har inte alla uppfattat detta utan kör på som besserwissrar och inte minst gäller det taxichaufförer i Stockholm.

Så vad är det då för regler?

Regel nummer 1: Håll avstånd!
Om du håller avstånd till framförvarande bil blir det ju svårt för dig att köra in arslet på den- eller??

Regel nummer 2: Kör INTE Slalom!
Om du kör slalom och växlar mellan körfälten skapar du bara irritation och konflikt med dina medtrafikanter och till sist mynnar ett sådant beteende ut i en smäll eller liknande.

Regel nummer 3: Använd BLINKERS!
Det finns en tanke med att bilarna är utrustade med blinkers. Om du som bilist hela tiden gör dig förstådd med vad du vill göra minskar ju risken att smälla!  Eller?  Var gärna övertydlig i dina svängar, kanske någon rackare (som du inte sett) inte alls har uppfattat dina signaler innan du skall svänga t.ex till vänster utan att använda blinkers...

VAD ÄR PROBLEMET?
Jo, problemet är inte hastigheten - om nu någon tror det - problemet är att "vanliga" bilister i allmänhet inte vet vad en blinkers är för något och taxichaufförer i synnerhet! 
Eftersom jag är skrivare av detta är jag naturligtvis ett föredöme och försöker faktiskt i alla möjliga situationer följa dessa simpla regler!

Helgnätter
Speciellt under helgnätterna ser man taxichaufförer som skiter blankt i alla j-a regler som finns, det körs mot enkelriktat, (jag mötte häromnatten en 020 nisse - farandes mot enkelriktat, som inte fattade när jag blinkade med helljusen mot honom- han fortsatte.) heldraget är inga problem alls, väldigt otillåtna u-svängar är kutym på sina håll, det finns alltså inte ens hos s.k proffsförare några regler som underlättar för andra bilister! "jag ska bara fram" är det som gäller- ända tills det smäller. Utan att använda blinkers förstås.

Om åtminstone alla taxichaufförer som läser detta är villiga att föregå med gott exempel är mycket vunnet!

KOMMENTARER:

  • Clas Svahn säger:
    2012-09-15 | 21:31:52
    Bloggadress: http://www.ufo.se

    Hej, Peter!
    Kul att åka med dig i går. Nu har jag läst en del av dina bloggar – inte illa! Skriv på. Det är det bästa du kan göra för att hålla skrivandet igång.

Kommentera inlägget här: