TAXIROY

Maila-, skriv insändare- tala om vad du tycker! [email protected] - nu kan du även följa mig på twitter: @Taxiroy Du kan även nå mig på telnr: 0790 53 29 39 Swish: 0790 53 29 39

MIN VARDAG SOM KVINNA I TAXIBRANSCHEN...fick ett brev...

Kategori: Allmänt

UPPDATERING:
Enligt uppgift från en kvinnlig kollega som anmält några kollegor till TxS interna reklamationsnämnd för kränkande tillmälen just på denna "berömda" Centralplan har det otroliga inträffat att HON har fått poängavdrag med motiveringen att hon inte ska svara "dem" när de kränker henne!? Så det är alltså hennes och övriga kvinnliga kollegors uppgift att bara hålla käften och ta emot vad skit som helst??
Har det inte gått lite för långt nu? Denna osannolika politiska korrekthet som håller ett järngrepp om allt och alla! Fy fan säger jag!
 
 
 
INSÄNDARE:

Centralen - en arbetsmiljö som inte fungerar 

Vi på Taxi Stockholm har klara och tydliga regler om hur vi ska agera på Centralstationen när det gäller att släppa kund men framför allt hämtningarna.
Reglerna är egentligen väldigt enkla att följa, men trots detta är det många gånger väldigt otrevligt, obehagligt och otryggt för oss kvinnliga taxichaufförer att utföra ett bra jobb på Centralen.
 
Jag och andra kvinnliga Taxi Stockholm-förare får nästan alltid utstå kritik och otrevliga kommentarer från förare i de andra "stora" bolagen som har rätt att trafikera Centralplan. Förare som söker konflikter för minsta lilla och har en otroligt nedvärderande kvinnosyn!? Det gäller inte mina manliga kollegor som får stå på Centralen okränkta.
Centralplan 2013
Djungeln lag gäller
Det är "djungelns" lag som gäller när man vill påkalla kundens uppmärksamhet och kundens fria val av vilket bolag han eller hon vill åka med är inte alltid så lätt att acceptera - vilket många gånger leder till otrevligheter.
Chaufförerna orkar många gånger inte ens kliva ur sina bilar, utan sitter där som tvåa och trea i sina filer med nerdragen ruta och vräker ur sig otidigheter på löpande band!
 
Så skulle kunden välja att åka med oss även om jag som första Taxi Stockholm-bil inte står som absolut etta på Centralplan  kan du vara säker på att du i bästa fall får höra; "hoppas du får punktering", "jag hatar Taxi Stockholm" jävla kärring"m.m.
Att få höra "jag hatar er svenskar" och att man är en "jävla hora" förgyller inte heller den vardag som är så vanlig här!
Våra rutiner hånas öppet. När vi hjälper kunden in i bilen kan man få höra spydiga kommentarer som t.ex "ska du inte krama kunden också".
 
Detta är vår arbetsmiljö idag!!!
Ska vi verkligen behöva stå ut med detta varje gång vi åker in på Centralplan för att försöka få kund?
Det har faktiskt gått så långt att flera av oss kvinnliga chaufförer tycker att det är så obehagligt att åka dit så vi undviker det så långt det går. Centralen är dock ett av de få ställen där det kommer kunder dygnet runt så ibland måste man åka dit ändå. Dessutom förväntar sig våra kunder att vi finns där för dem.
 
Ska kränkningar och påhopp få påverka min och andra kvinnors dagliga intjäning och prestation??
Jag vet att en del manliga TSAB-kollegor upplever samma sak där men kanske inte tar åt sig på samma sätt som vi kvinnor gör.
Ska det vara så illa i Sverige anno 2013 att hudfärgen, nationaliteten och könet ska avgöra hur mycket jag tjänar?? Ska DET vara en avgörande faktor för var jag kan hämta kunder utan att bli utsatt för förnedring och verbala övergrepp??
 
Hoppas på förståelse
 
Hälsningar från den Kvinnliga TSAB-kåren
 
 
Kommentar taxiroy:
Är det så jävla illa ställt att våra kvinnliga förare inte kan trafikera Centralen utan att bli förnedrade!, då måste naturligtvis något göras. TxS kanske kan åka dit anonymt och kolla hur det ligger till eller vad fan som helst! Detta är INTE acceptabelt och jag lovar att jag kommer att återkomma i ämnet!! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Matte säger:
    2013-10-15 | 06:14:40

    Fy fan.

    Hade någon av dessa typer ens sagt nånting åt/till mig något liknande så skulle dessa temejtusan få känna på min vrede. Det är en sak som är säker.

    Tyvärr är det ju så att som kvinna, kan jag till nöds föreställa mig, inte så lätt att gå i svaromål då dessa herrar som uttrycker sig nedsättande, med obefintlig intelligens, kan bli än jevligare då.
    Dom kan vara tuffa mot en kvinna men mot en man så kommer dom inte långt, det vet dom om, dom små krypen..

    Själv åker jag aldrig till centralen då detta ställe är så jevla uselt anordnat så jag håller mig därifrån, alltså till 100%.
    Låter ju jevligt dumt för det torskar ju våra kunder på men tills man ordnar till skiten så håller jag mig därifrån.

    I mitt tycke bland dom sämsta platser att hämta kunder på. Arn Express kommer inte långt därefter.
    Att man lyckats göra cetralen å Arn express så jevla uselt är ja, uselt, helt enkelt...
    Sen ska man inte glömma båtterminalerna. Så in i h-e usla så där håller jag mig oxå ifrån. Jag kör in mina stålar trots att jag säkert "missar" många fina körningar från dessa ställen.

    Oj, kom lite från ämnet.

    Nu är det på sin plats att vi stöttar våra kvinnliga kollegor, ja alla kollegor som blir utsatt för liknande, om(när) man får höra något av vad vår kollega beskriver här ovan...

    Bara att ställa upp och visa kollegialitet..

  • ajw säger:
    2013-10-19 | 10:42:04

    Tack Matte.
    Jag håller med dig om att intelligens nivån är obefintlig och lika så kunskaper i svenska språket ! Dessvärre så har inte " kollegorna" något som helt problem med orden : h...a , f...a och jävla svensk !!!
    Så har det varit på centralen rätt länge nu, men det värsta är att nu så är det idioter i VÅRA uniformer som håller på också. Tragiskt tycker jag , har vi tagit in för många från de andra bolagen ? Funkar inte "service och policy" utbildningen ?
    Mycket lättare för dig som är man . Grattis !!! Du föddes med "rätt attribut" ;))) !!!

  • TT (Turbo-Taxi) säger:
    2013-10-19 | 14:50:55

    Detta bemötande är helt oacceptabelt år 2013. Hoppas du får någon hjälp ifrån "Taxi Stockholm" ?? Fast ut ifrån min erfasrenhet ifrån huset så har du inget att hämta därifrån. Dom är ju bara måna om sin stol och sitt lönekuvert,mycket långt ifrån våran kärnverkasamhet.(taxitrafik) Tyvärr är det sanningen, då vi lever i en tid då föreningen ska tjäna på åkerierna och inte tjäna åkerierna. När jag började köra Taxi (på stenåldern) då hade vi chaffisar en ombudsman i huset , som alltid var med då det uppstod saker då huset o bilarna inte förstod varandra. Den ombudsmannen hette Rune Grankvist och förde alltid Chaffisarna talan.
    Idag har vi Chaffisar ingenting förutom oförståeende och skyldigheter mot föreningen.
    Lycka till , men ge inte upp mot dessa Neanderthalare
    TT

  • ajw säger:
    2013-11-02 | 07:05:31

    Hej.
    Lätt för er killar att säga " håll ut och inte ge upp" . Jag kan säga att det tar nu mera emot att kliva upp och jobba.
    När man svarar de jävla idioterna. ...då blir man av med 2 poäng - hur ska man då orka ?
    De får säga vad de vill, men en VIT KVINNA ska bara tacka och ta emot. Hur tänker TSAB där ? Politiskt korrekt kallas det , men jag väljer att kalla det OMVÄND RASSISM !
    Vore jävligt bra om vi som sitter i bilarna kunde få tillbaka ombudsmanen. Kanske något ni killar kan hjälpa till att få ?

    Kör försiktigt alla där ute ....:)

  • TT (Taxi-turbo) säger:
    2013-11-14 | 20:33:46

    Nu befinner jag mig i Thailand. Dar behandlar man kvinnan med battre respekt an pa centralplattan i Stockholm ??? TT

  • TT (Taxi turbo) säger:
    2013-11-14 | 20:48:22

    Nu befinner jag mig i Thailand , Det tycks verka att kvinnorna respekteras mera har nere , an vara kvinnliga kolegor gors pa Central plattan av dom manliga kolegorna ?? Fattar ingenting ?? TT (Taxi-Turbo)

  • Emmy säger:
    2014-02-11 | 20:05:40
    Bloggadress: http://mliandersson.se

    <3

Kommentera inlägget här: