VI SOM (INTE) GILLAR LYKTSTOLPAR

Så här kan det gå om man inte håller i hatten..flåt ratten...


Vantörsvägen vid Segeltorpsrondellen


Norr Mälarstrand vid Preem...


Långt ute på en äng i Spånga

VÄXELN HALLÅ

Tjohoo! Så var det då dags för nästa kurs i TXS regi. nämligen Teknik 2...Efter kursen får vi köra kontokunder minsann...

Möts i dörren av Sigrid och hon tar oss med upp till 5:e våningen där vi skall få följa växelns och förarsupportens arbete...

Vi stånkar oss uppför alla trappor ty denna tyrann förtäljde att hissen var trasig...hmm, jag undrar jag...

Ok, väl därinne i kitteln och efter att ha återhämtat oss en smula får vi slå oss ner bredvid dessa människor som egentligen styr vår vardag...Åtminstone när det gäller persontransporter...

Vi får följa vad som händer i förarsupporten och i växeln och det är sannerligen inte mycket en dag som denna, kanske därför kursen är förlagd till nu...:)  

Jag får i alla fall tillfälle att fota Kattis och ställa några frågor till Terese medans de är upptagna med sina uppgifter...Efter det går Sigrid igenom en del frågor vi har synpunkter på och allt som allt tycker jag vistelsen uppe i växeln har varit mycket intressant! Trevliga och väldigt kunniga personer som arbetar hårt för att TXS skall behålla positionen som nummer 1...


Linus på förarsupporten flankerad av Sigrid


Coach Cattis har full koll...


Med alla tillgängliga medel visar Terese att hon bara är bäst!

Jag frågar Terese hur många samtal som mest det brukar ringas och när...Well säger hon som om ingenting: vissa lördagsnätter kan det ringa uppemot 3000 samtal .....I TIMMEN! Ja vad säger man? 

Sen bär det av ner till utbildningslokalen där Björnulf skall lära oss lite vett och etikett...:), nädå han skall gå igenom hur vi gör vid kontobeställningar m.m...Ja där sitter vi fromma som lamm och lyssnar andaktsfullt på de visa orden från magistern och en liten diskussion har vi också,- om gps:en förstås...Flera var emot gps som hjälpmedel för att hitta både adresser och rätt väg...Förstår inte det riktigt, Precis som datorn kom efter komradion finns nu gps istället för kartboken!  Utvecklingen går framåt således och de som säger att gps är värdelöst har nog aldrig använt någon.


Så här tycker Björnulf om min förkärlek för gps... :)

VILSEN PÅ BROMMA

Bortkommen och som ny ( håll i er nu) kontobeställningsförare! som man är får jag till min fasa en förbeställning till Bromma Flyg...Ok tänker jag och frågar febrilt TXS förare runtomkring mig vad jag ska göra.- Ingen vet riktigt vad som gäller, jag får flera olika förslag vart jag skall ställa mig.- och jag känner desperationen närma sig...Jag har aldrig hämtat en förbeställning på Bromma förut!

DÅ dyker Nico upp och ledsagar mig till "taxifickan" där kunderna skall kliva in i bilen...Jag åker till "fickan" , sitter där en stund och funderar en stund och tänker att så här kan det ju inte vara! Hur ska kunden veta att jag är här?!   Börjar förstå att jag måste gå in och möta kunden...Trodde i min enfald att kunderna som förbeställt redan var informerade att gå till den där "fickan"...
I samma stund jag skriver numret på kunden jag skall hämta.- sen redan då- kommer Nico rusande och frågar vart jag tagit vägen! Han har nämligen väntat in mig därinne på huvudentren för att sedan visa mig var kunderna kommer och var jag ska ställa mig så kunden kan uppfatta mig...

Springer in och ställer mig enligt Nicos anvisningar vid utgången för passagerarna och väntar en bra stund med ett bokningsnummer skrivet på skylten! Så fel det kan bli...Lutar mig över disken hos informatören och frågar om planet som skulle landa 13:35 har kommit ännu och får till svar att planet kom in 13:30...Klockan är nu 13:47!

Börjar bli svettigt det här...tror nu att kunden har blivit tillräckligt sur och ringt en annan taxi och tar mig slokörad ut från flygplatsutgången, beredd att höra från TXS om vad som hänt...

På vägen tillbaks till taxin ser jag en kvinna som i sin ensamhet, med väskor o bagage  står och ringer nånstans...Jag frågar henne om hon väntar på taxi och hon svarar att det gör hon men hon vet inte vart hon skall bege sig för att hitta den förbeställda taxin!  Jag frågar efter namnet och hon svarar med ett, och det stämde... "PUH"  Vi hittade alltså varann till slut och jag slapp skämmas...
Ps: hon hade bara väntat ca 5 min...ds...

Hade inte Nico varit där hade jag nog aldrig hittat min kund så- Stort tack till dig!


NICO- Räddaren i nöden
 

NORRSUNDA KYRKA

Under många av mina färder till Arlanda har jag funderat på vad det är för en gammal kyrka som står väl synlig mellan Rosersberg och Märsta, och en dag fick jag chansen att undersöka saken närmare!, Jag fick nämligen en körning till just Rosersbergs logistikcenter!

Så här står det på svenska kyrkans hemsida om kyrkan:

Norrsunda kyrka är en östtornskyrka (som det bara finns fyra stycken av i hela landet) Kyrkan stod färdig under senare delen av 1100-talet. Troligen fanns redan en kyrka på platsen. Ursprungligt är koret med absiden och tornet, samt 2/3 av långhuset. I början av 1400-talet slås valv i långhuset. Ca 1450 förlängs långhuset åt väster. Vapenhus och sakristia byggs i slutet av 1400-talet.
År 1633 tillkom nuvarande orgelkor, som från början var gravkor. Kyrkans målningar är tillkomna under tre perioder mellan åren 1300 -1450. Äldsta inventariet är den i sandsten tillverkade dopfunten. Dateringen osäker - kanske 1200-tal.
I Norrsunda kyrka får det maximalt vistas 130 personer samtidigt.



Här följer några bilder på denna vackra medeltida kyrka och en gravkammare där adelssläkten Sparre ligger begravda....


Norrsunda kyrka i all sin prakt


Här ligger släkten Sparre begravd



FILDELNINGEN EN SUCCE

Efter regn kommer sol heter det och det är precis vad som hänt med logistiken på vårt kära Bromma flyg. Från att ha varit närapå kaos så länge med halvt förvirrade kunder som inte vetat åt vilket håll de ska gå för att få en Taxi Stockholmbil och lika förvirrade chaufförer-  Nu har det löst sig!

Se så fint o prydligt det är nu!


Jag har talat med ett otal förare och ALLA (100%) är av samma mening! SUCCE!

Lösningen var lika enkel som genial- ge dom rackarna varsin fil att visa upp sig i så får kunderna välja vilken fil ( Bolag) dom vill ska köra dom dit de vill.  VI drog vinstlotten!!  Taxi Stockholm blev hänvisade till filerna 4 och 5, vilka är de filer som ligger  närmast utgången när passagerarna kommer ut från planen! 

Det i sig är ju en väldig fördel men det mest slående är att när passagerarna kommer ut till taxistället är det ingen tvekan längre!  Dom ser våra bilar och dom ser de andra bolagens bilar och förare som står och viftar...I minst! 90 procent av fallen väljer kunderna oss!!   Det tyder ju på att de allra flesta kunder uppfattar oss som det enda alternativet och då faller ju alla undersökningar om att kunden i stort sett struntar i vilket bolag han åker med...DET måste Taxi Stockholm utnyttja även när det gäller all övrig Taxinäring i Stockholms län! 

Björn Hellman som är  Åkare tycker att det blev väldigt bra

NYA KOMPLIKATIONER PÅ BROMMA FLYG

Eländes elände, inte nog med att det redan är försenat 2 månader, idag sprang en vattenledning läck också. Luftfartsverkets egen räddningstjänst var snabbt på plats och kunde stänga ventilerna så det inte hann rinna ut mer vatten.

Det ska ha varit någon borr som vid arbetet inne i byggnaden kommit åt en vattenledning, och omedelbart efteråt var det inte längre möjligt att spola på toaletterna för de passagerare som var tvungna att besöka muggen efter sin flygresa. 

Räddningstjänsten på Bromma snabbt på plats

 

BROMMA FLYG

På Bromma flygplats håller de på med att dra nya vattenledningar och samtidigt lägga ner rör för fjärrkyla. Arbetet är just nu försenat ca 2 månader och ingen vet riktigt när det kommer att stå klart. Början på september är det senaste jag hört från en anställd på flygplatsen. 
Förseningarna beror enligt en verkmästare på arbetsplatsen på att det har som man säger på läkarspråk "tillstött komplikationer". Där finns så mycket andra kablar och ledningar att långa stycken varit tvungna att grävas förbi med hjälp av gamla hederliga H1:or d.vs spadar...för att inte skada eller förstöra befintlga ledningar...Givetvis tar det mycket extra tid i anspråk då.

    
Svårt att gräva med maskin här