TAXIROY

Maila-, skriv insändare- tala om vad du tycker! [email protected] - nu kan du även följa mig på twitter: @Taxiroy Du kan även nå mig på telnr: 0790 53 29 39 Swish: 0790 53 29 39

EN TAXIFÖRARES VARDAG

Kategori: Allmänt

Så här kan en dag i taxin se ut under sommarlovet...


For iväg vid halv 4a på morgonen tiden i hopp om att dra ihop lite stålar på burken tills det börjar vankas dötid i beställningarna.  Ser på mc´n att det finns en förbeställning i Fredhäll och loggar in mig där som etta- det kan ju vara en Arlanda! Det plingar till och jag vill gärna börja dagen med en bra körning..
Vid denna osaliga tidpunkt brukar förbeställningar ofta betyda just körning till den stora flygplatsen...


Här ser vi nöjda kunder efter en liten åktur till lilla skuggan


Så bär det iväg då - till Arlanda Express! Hehee,  men hälften rätt är ju inte fy skam det heller..."suck"

Släpper där och glider ner mot Stureplan där det så gott som alltid myllrar av både taxibilar och människor av alla de slag. Tror jag stått vid korvis en minut och blossat på en cig då det dyker upp en person från tomma intet  ( kunder som tar taxi på gatan har en förmåga att dyka upp från de mest olika håll) och ber om ursäkt för att han stör mig i min rökpaus ;) och vill bli körd till Danvikstull...Ok då säger jag och skrattar och så känns den resan säkrad  för mig...

Vad jag menar är att man vet aldrig vem det är som hoppar in i bilen och vill det sig illa kan det sluta med otrevligheter, därför ar det viktigt att vi som professionella chaufförer försöker läsa av situationen som uppstår i det ögonblick kunden stiger in i bilen...Själv brukar jag försöka vitsa till det lite grann med att säga t.ex: "godmorgon och välkommen in i stugvärmen"...  Ja eller nåt liknande...Märker jag en spontant positiv reaktion från kunden kan jag känna mig säker...


Jaha ja, nu har jag hamnat på Stureplan igen och tro det eller ej!, Jag får en förbeställning till vårt kära Arlanda! Ställer mig utanför porten på Karlavägen och väntar fem minuter men ingen kund kommer på utsatt tid...väntar ytterligare 5 minuter och klockan är nu 5.35 då jag ringer upp kunden...Jag skulle aldrig ha ringt! Kunden säger att han försovit sig och skall ta en annan taxi lite senare...Surt sa räven...Så går det när man önskar sig mycket...Där sprack ju den dagdrömmen om en schysst kassa innan folk vaknar!

Irrar omkring ett tag utan resultat och ställer mig sedan som etta i kön på Kungsholmen, där brukar det kunna dyka upp körningar ibland. Kl. 7.03 plingar det till på skärmen och med spänd förväntan åker jag fram till adressen jag nyss erhållit från växeln... Det kan ju vara en bra körning...Naturligtvis är ju alla körningar bra men så finns det ju de som är lite bättre än andra...Jodå efter 1 timmes väntan får jag köra en kund från nämda Kungsholmen till Gallerian...;) 

Nu är klockan 1300 ca och nu kryllar det av Taxibilar i varje zon värd namnet inne i stan, tittar man på hur det ser ut i förorterna kan man konstatera att det är spridda skurar...

Kommentera inlägget här: