TAXIROY

Maila-, skriv insändare- tala om vad du tycker! [email protected] - nu kan du även följa mig på twitter: @Taxiroy Du kan även nå mig på telnr: 0790 53 29 39 Swish: 0790 53 29 39

OSUND KONKURRENS- BLÅ TAXI

Kategori: Allmänt

Kunden misstycker säkert inte, det är väldigt billigt att åka taxi med Blå Taxi. Det man bör tänka på som kund är ändå att man betalar mer via skattsedeln! Först resan som är ca halva priset gentemot de stora bolagen och sedan betalar du också chaufförernas löner som är väldigt subventionerade med dina skattepengar.

Jag förstod att det fanns en hake bakom Blå Taxis uppseendeväckande låga priser. Har fått en del information som visar att de rackarna kan skratta hela vägen till banken. Och så har de mage att på sin hemsida slå sig för bröstet och hävda att de vill erbjuda resenärerna hederlig taxi!?

Klart som fan att BT kan hålla så låga priser som de gör; de får ju betalt från dig och mig d.vs staten. Anställer du någon som fyllt 26 år får du som företagare ett bidrag på 2 ggr arbetsgivaravgiften.
BT skriver tydligen även i sina platsannonser att "det är mycket meriterande om du varit arbetslös mer än ett år" 


Så ser de alltså ut, de blå bilarna.
 
Här en liten uträkning om vad de får i bidrag...

Lön: 25 000 kr

Arbetsgivaravgift: 31,42 % vilket motsvarar 7 855 kr
Stöd: 15 710 kr (7 855 kr x 2)
Hurra Hurra!


Detta står på deras hemsida:

"BLÅTAXI är ett nystartat taxibolag i Stockholms län som utmanar taxibranschen på flera områden, förutom priset. Alla våra bilar är riktiga miljöbilar drivna på biogas. Vi hävdar att våra förare har branschens bästa arbetsvillkor. Vi vill erbjuda resenärerna en hederlig taxi och motverka den utbredda ekonomiska kriminaliteten i branschen. Omtanke och tolerans är centrala begrepp i vår organisation"

"hederlig taxi" säger dom på sin hemsida. Att de sen i sin tur kalasar på dina skattepengar är inget som framgår...


De skriver vidare:

"Detta på grund av brister i etablerade affärsmodeller men även på grund av branschens ointresse av att ge resenärerna lägre priser. En vanlig taxibil står stilla den största delen av tiden, eller far runt och försöker jaga kunder. Detta är både ett resultat av, och en orsak till, de höga taxipriserna i Sverige. Med en betydligt högre beläggningsgrad kan vi hålla betydligt lägre priser. Vi erbjuder samma service, samma säkerhet och samma komfort som andra seriösa bolag. Dock ska man tänka på att boka våra resor i god tid eftersom våra låga priser skapar en hög efterfrågan. Särskilt för våra resor till och från Arlanda rekommenderar vi våra kunder att boka så tidigt som möjligt."


Samma service, men inte samma betalare? Bidrag är det som gäller för dessa snyltare!

KOMMENTARER:

  • Ebba P säger:
    2011-11-15 | 17:42:39

    Måste reagera på detta inlägg från Taxi Störst.

    Åkte tidigare med TAXI störst bäst och vakrast, enligt deras eget tycke.

    Blev snart trött på alla trötta chaufförer som kört hela natten och som vill kröna nattpasset med att köra mig till Arlanda på morgonkvisten, efter att farit runt på Stockholms gator i 10 timmar och mer. Dyrast är de också, frånsett friåkarna = ståtrövarna i taxibranschen, vars taxibilar är snarlika taxi störst bilar, troligen för att lura oss passagerare.

    Efter att flera gånger fått trötta förare från TAXI störst bolag började jag fråga hur många timma de kört, blev ganska skrämd av de svar jag fick. Dessutom har jag vid två tillfällen vägrat åka med dem, betalt för framkörningen och beställt ny Taxibil med krav på utvilad chafför från annat bolag.

    Numera åker jag inte med TAXI störst bäst och vackrast, jag har valt att åka med Metro Taxi eller Taxi blå, som alltid har pigga allerta förare och rent och snyggt i bilarna.

    Visst de är billigare, men de får alltid rejält med extrapengar, och dessutom utgör de inte en trafikfara då de har fasta löner och reglerade arbetstider, och kör enligt mitt tycke väldigt bra.

    Hur länge får egentiligen en yrkesförare köra i trafik, utan att räknas som en trafikfara, kanske skulle statsmakten behöva börja att granska arbetstiderna!

    Tilläggas att jag åker unifär 10 – 14 gånger i månaden till och från Arlanda.

    Vad ambelangar arbetsmarknadsbidrag behöver inte TAXI störst eller något annat bolag svära sig fria

    Det förekommer i alla branscher och är ett politiskt beslut.

    Tack för ordet

    Ebba kund



  • Matte säger:
    2011-11-16 | 05:20:58

    Ebba:



    Sorry, du är lite fel ute här. Ditt inlägg är visst endast till att gnälla på, ja, Taxi Stockholm av någon anledning. Trötta chaufförer visst..

    Taxi Stockholm är nog det enskilt största taxibolaget, men tar du Taxi Kurir och Taxi 020, Topcab + några till som ALLA ingår i samma konncern, Fågelviksgruppen, så har dom fler bilar och kan nog kalla sig "störst".



    Att Taxi Stockholm däremot är "bäst" bör nog kunna fastslås ganska enkelt. Att du säkert ogillar det påståendet är jag ganska säker på, men det bjuder jag på...



    Jag har inget emot att du åker med Metro Taxi eller BlåTaxi, det är ditt fria val, men tror du på fullaste allvar att dessa chaufförer är mer "utvilade" än andras bolag?

    Tror du verkligen att dessa inte ligger ute lika länge om inte längre än t.ex. Taxi Stockholms?



    Om du inte vet det så får en chaufför jobba i 11 timmar, naturligtvis måste det då innefatta rast.

    Det går att jobba upp till 13 timmar fast då måste vilotiden vara lite längre inför nästkommande pass.

    Så det finns arbetstidslagar man måste följas. Om det sen är några få som inte följer dessa är beklagligt men att du drar ALLA över en kam är även det beklagligt, om inte rent ut sagt jevligt fräckt.



    Tro inte för ett ögonblick att bara för att BlåTaxi, säkert inte Metro Taxi, har "fasta löner" och "reglerade arbetstider" kör kortare än andra bolag. Dom har exakt SAMMA arbetstidslagar som alla andra som arbetar inom taxi. Något annat skulle jag då finna ytterst konstigt.



    Sen måste du verkligen ha ett bra öga att upptäcka om en chaufför är trött då du vid "två tillfällen vägrat åka med dom". Onekligen en bra kvalitet du har där...



    Sen ser du alltså inget som helst problem i att BlåTaxi, vilket blogginlägget från taxiroy handlar om, använder sig av "arbetsmarknadsbidrag" och på det sättet erhåller skattepengar och som därmed snedvrider en redan pressad bransch???



    Att "arbetsmarknadsbidrag förekommer i alla branscher" är ett konstigt påstående.

    Tror du på fullaste allvar att det finns någon endaste, nu pratar jag chaufförer här, inom Taxi Stockholm har liknande anställning som hos BlåTaxi???



    Knappast!



    En anställd chaufför hos en åkare hos Taxi Stockholm har lagstadgad lön enligt kollektivavtal.

    Finns absolut INGA SOM HELST "arbetsmarknadsbidrag" där inte...

    Ska berätta en hemlighet som inte många vet. Dom främsta konkurrenterna till Taxi Stockholm är Taxi Kurir och Taxi 020 och dessa använder sig INTE av kollektivavtal.

    Tycker du det är ok?



    BlåTaxi har säkert detta (måste dom säkert ha för annars får dom inte sina "arbetsmarknadsbidrag".) Men det tar ju inte ifrån det faktum att dom "lever" på skattepengar. För det gör dom.



    Det verkar som om du endast är ute efter att behöva betala så lite som möjligt då du åker till Arlanda. Kan man ju faktiskt förstå, men att du alltså, verkar det som, INTE ser ett problem i att BlåTaxi kan hålla sina låga priser ENDAST tack vare "arbetsmarknadsbidrag" är beklämmande.

    Vet du överhuvudtaget vad det kostar att ha en taxi i trafik?

    Att dom flesta taxis är volvo (klar majoritet) och sen andra i samma klass är för att det är en ARBETSPLATS där det ska vara så säkert som möjligt för chauffören och inte minst för kunderna.!!

    Sen har vi skatter, försäkringar, drivmedel och en massa annat som ska betalas.

    Allt för att du och andra ska få åka så tryggt och säkert som möjligt.

    Att du visst har träffat på "ett par trötta" cahufförer är olyckligt, men dessa kan precis gått upp tidigt för att kunna köra dig eller någon annan dit man nu vill. Eller kanske jobbat 10 timmar, nu vet du ju att det är ok med det, och då kan vara lite småseg.

    Men ärligt talat. Hur många gånger får du läsa om eller höra att en chaufför somnat vid ratten med en kund i bilen?

    Jag lovar, skulle detta förekomma frekvent så skulle det skrivas spaltmeter efter spaltmeter om det....



    Skulle du t.ex. vilja åka med en minibil som Nissan Micra eller liknande upp till Arlanda?



    Det är inte möjligtvis inte så att du även använder dig av RUT-avdrag?



    Varför tror jag det?



    Jo, av den enkla anledningen att du anser visst att du tycker det är helt ok att andra ska betala för något som DU rimligen ska betala ordinarie pris för och som INTE subventioneras med hjälp av skattepengar.



    Jag kan ju visst ha fel i detta men likväl så är det ett jättefel att du visst anser att BlåTaxi, hur utvilade chaufförrer dom än har, ens får finnas på marknaden. Mycket märkligt...



  • Ebba P säger:
    2011-11-16 | 11:40:50

    Matte och ni andra Taxi Stockholms förare

    Magstarkt att tala skit om andra bolag, kollade precis nu med transport avdelning 5 i Stockholm om Taxi Kurir och Taxi 020 de har kollektivavtal. Har inte kollat taxi Blå då du nämnde att de har kollektivavtal.

    Kollade också med deras växel , om de angav vid fråga vid beställning om hur många timmar föraren kört, och fick till svar att de alltid har en öppen och ärlig dialog med kunderna, och man har hos dessa två bolag möjlighet att beställa en utvilad förare, med det att frakörningstiden blir litet längre.

    Har vid tidigare tillfällen ställt samma fråga till Taxi Stockholms växel och fått till svar att de uppgifterna lämnas inte ut, likaså har jag inte kunnat beställa en utvilad förare för en så pass lång resa som det är till Arlanda.

    Svar till Matte; jag använder mig inte av Rutavdraget! Men vad det gäller arbetsmarknadsbidrag så har jag inga synpunkter så länge detta är politiskt beslutat och lagligt.

    Jag – mitt företag har inget emot att betala vad det kostar och vi ger alltid god dricks till duktiga förare. Men vi måste som alla andra se till kostnaderna då vi frekvent åker mycket Taxi, och Stockholm tillhör de dyraste dock inte med bästa kvaliteten enligt mitt förmenande.

    Dessutom tillkommer det att om man använder Taxi Stockholm mycket lätt att förväxla deras bilar med Friåkarnas bilar, och vår chef har pojenkterat att vi skall undvika Taxi Stockholms bilar så att vi inte luras in i någon fribil.

    Du slår dig för bröstet och säger att Taxi Stockholm inte har dylika arbetsmarknadsbidrag, har åkt med äldre Taxi Stockholmsförare som berättat att de var så glada för de fått arbete och nu jobbade på nystartsbidrag, lever inte Taxi Stockholmsåkare på skattepengar då, eller vad kallar du det, men det syns inte på priserna.

    Jag – vi åker för närvarande inte med Taxi Stockholm, och det är inget i dessa inlägg som övertygat mig att ändra uppfattning, men prova gärna att övertyga mig.

    Tack för ordet

    Ebba Kund



  • Matte säger:
    2011-11-16 | 15:04:23

    Ebba:



    "Magstarkt att snacka skit om andra bolag".



    Gör jag icke.



    För gällande kollektivavtal eller inte hos Taxi Stockholms konkurrenter så har det inte förekommit tidigare. Om dom, under galgen för att få köra färdtjänst t.ex., har ändrat detta på sistone så är ju det bra. Men, som sagt, tidigare har det INTE varit ett krav hos dom.



    Och att du och visst ditt företag inte använder sig av Taxi Stockholm "bara för att dom lätt kan förväxlas med friåkare" är ju helt befängt.



    Som om det är Taxi Stockholms fel att friåkarna stripar sina bilar för att se ut som en Taxi Stockholm-bil?



    Ett mycket märkligt påstående även det tillsammans med dina övriga.

    Man kan ju oxå i sammanhanget undra när din chef poängterat så klart och tydligt att INTE ta en Taxi Stockholm-bil (för att undvika luras in i en fribil) kanske kunde ta sig tid att visa på HUR en Taxi Stockholm-bil ser ut för att undvika dylikt scenario.

    Tar inte mer än någon minut att berätta och om man vill sätta det på papper några minuter extra.

    T.ex. om man närmar sig en taxi som ser ut som en Taxi Stockholm-bil så kan man direkt se om det är en ÄKTA är att kolla om det står 15 00 00 med stora siffor på framdörrarna. Enkelt som en plätt. Finns fler tecken men den är nog den enklaste och snabbaste.



    Men att "vägra" ta en Taxi Stockholm-bil endast för att man kan "luras" att ta en fribil är ju helt uppåt väggarna. Det är, som sagt, inte vårt fel.



    Förresten, varför tror du fribilarna vill efterlikna en Taxi Stockholm-bil och INTE Taxi Kurir, Taxi 020 eller någon annan?



    Svaret är väl ganska så givet så jag behöver väl inte utveckla det ytterligare.

    Men visst, det är ett problem att fribilarna "lever" på Taxi Stockholm, även om du inte tycker det, goda rykte.

    Men, än en gång, att ta det som en ursäkt för att inte nyttja Taxi Stockholms tjänster är ju mycket märkligt.



    Ja, jag kan ju ha fel det här med "arbetsmarknadsbidrag". Men jag skulle tro att det förekommer i en mycket liten omfattning hos Taxi Stockholm.

    Skulle även, som lekman, tro att det f.ö. är en klar skillnad mellan BlåTaxi och Taxi Stockholm hur man "nyttjar" dessa bidrag.



    Att försöka övertyga dig känns på ett sätt helt meningslöst, och det har ej heller varit min mening, för du har bestämt dig för att "alla" chaufförer hos Taxi Stockholm är uttröttade som inte borde köra. Att Taxi Stockholm är dyrare vilket kanske överenstämmer om man jämför med våra konkurrenter Taxi kurir, Taxi 020 och några andra men dom pengar vi talar om är närmast försumbara i sammanhanget vill jag påstå. Kan röra sig om några tiotals kronor.

    Om detta är skäl nog, vilket det visst verkar för dig, så får det vara så.

    Om nu kunderna i Stockholm skulle anse priset vara det absolut viktigaste så skulle ju inte dessa använda sig av Taxi Stockholm om man ska gå på din linje. Och då skiljer det sig inte mycket måste poängteras än en gång.



    Taxi Stockholm, är jag till 100% säker på, vill definitivt inte ha missnöjda kunder.. Det är det sista dom vill ha, eller vad tror du? Jag är närmast förvånad över att du nästan tror det om jag får tolka dina inlägg lite fritt.



    Om du tycker jag snackar "skit" om andra bolag så får du tycka det, det är din fulla rätt. Men jag tycker inte det är att snacka "skit" om BlåTaxi då man för att överhuvudtaget kan finnas till får merparten av sina inkomster från "oss" skattebetalare och att dom därmed kan hålla "lägre" pris. Om även Taxi Stockholm skulle få dessa "bidrag" så skulle du säkert se liknande prisnivå.

    Att jag nämnde Taxi Kurirs och Taxi 020 inte hade kollektivavtal är för att det är den säkra information jag fått. Har t.o.m. stått i dagstidningarna. Var ett tag sedan så det kan ju nu alltså ha ändrats. Isåfall så var det fel av mig men så har det i vart fall varit.

    Om det är "magstarkt" och att jag "snackat skit" därmed så får det vara så. Det som är bra är att det nu även finns hos dessa bolag. Allt väl därmed...



    Men du, Ebba, att du snackar "skit" om Taxi Stockholm är visst helt okej??!!

  • Ebba P säger:
    2011-11-16 | 23:54:20

    Svar till Matte

    Nu börjar det krypa fram att Stockhoms Taxi tar emot arbetsmarknadsbidrag, men jag tycker att före man uttalar sig ta då reda på fakta. Hittar inte hur många miljoner i statsbidrag som går till Taxinäringen i bara Stockholms län.. Men den statestiken går att få fram från statistiska centralbyrån. Och det skulle vara intressant att se fördelningen mellan olika bolag.

    Före avregleringen så var det ingen valfrihet och jag mins att det var svårt att få en Taxi från Centralstation en kortare sträcka i Stockholm, alla ville ha en långkörning, och vi passagerare fick ingen bil. Detta gjorde att avregleringen kom, och för det får nog Taxi Stockholm ta på sig en stor del av skulden till.

    Avregleringar t.ex. inom taxi näringen skapade ett arbetsklimat, som absolut inte gynnade de som arbetade inom taxi. Det har sagts mig att: Avregleringens stora förlorare är samhället. Och chaufförerna. Som nufår arbetar han 50-55 timmar i veckan för att få ihop till en normal lön.

    Det är ju politiska beslut i nyliberal riktning som gör att personalen får betala priset och i slutänden bjuda ut sin arbetskraft till lägstbjudande.



    Vad arbetsgivarna vill ha är en liten kärna av fast personal som ska täckas upp av flexibel, rörlig arbetskraft, d.v.s. ”timtidare”. Det blir en amerikanisering av arbetsmarknaden där det skapas A och B-gäng och vi får s.k. ”working poor´s”.

    Året efter avregleringen hade priserna stigit med hela 40 procent. Då bidrog införandet av moms på taxiresor med 25 procent. Men räknar man bort momsen – som fått åka hiss i det politiska maskineriet – kvarstår ändå en fördyring på 16-17 procent, jämfört med KPI.

    Prisökningen gäller privatresor.

    Men hur det ser ut idag vet vi.

    Från där jag bor Saltsjöbadshåller till Arlanda kostar med Taxi Stockholm 700:-

    Med Taxi brå kostar det 500:- med Metro Taxi 595:- osv. De mellanpengar jag tjänar på att inte åka med Taxi Störst bäst och vackrast enligt egen utsago. Går till Tipps till förarna om de ger god servis och det gör de numera jag är ju igenkänd de är alltid mycket glad att få 200:- i dricks och det käns bättre att ge pengarna diret till förarna som en uppskattning för trevlig och säker resa. Och vise värsa till Metro Taxi. Och så vidare. Så det är ju bra att Taxi Stockholm Sätter högsta priset så jag vet var jag skall lägga driksnivån på de duktiga förare som får köra mig till och från Arlanda. Taxi Kurir kostar 670:-, Taxi 020 kostar 655:- o.s.v

    Jag stoppar där

    Tack för Ordet

    Ebba Kund

  • Naw säger:
    2011-11-17 | 14:44:27

    Taxiavregleringen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Taxiavregleringen genomfördes 1990 fick den många

    negativa effekter. Ekonomisk brottslighet, oseriös

    verksamhet, otrygghet för kunderna för att bara nämna några

    exempel. I dag medger så gott som samtliga som har insikt i

    taxibranschen att reformen var alltför långtgående och att

    näringen därefter utvecklats i negativ riktning.

    För snart 10 år sedan vidtag regering och riksdag vissa åtgärder för att

    stävja oseriositeten inom branschen och därmed förbättra

    Dess anseende. Här bör främst nämnas beslutet år 1992

    angående krav på taxiförarlegitimation.

    De genomförda reformerna har förbättrat situationen, men förhållandet att

    taxibranschen, speciellt i storstäderna, fortfarande opererar

    under närmast kaotiska former, kvarstår.

    Ekobrott och fiffel är i storstäderna närmast legio. På grund av den våldsamma

    överetableringen undermineras möjligheterna att bedriva lönsam trafik om man samtidigt önskar vara hederlig.



    Det avgörande problemet är att prisbildning och service inte fungerar inom

    branschen.

    För att den enskilde konsumenten på ett rationellt sätt skall kunna

    välja mellan konkurrerande taxiföretag så förutsätter detta att bilarna

    framträder som klart urskiljbara enheter.

    Man kan se att det är en Taxi 020 eller en Taxi kurir man sätter sig i, så är det dock inte med Taxi Stockholms bilar gentemot många fribilar som är snarlika och svåra att skilja åt. Men så är det inte idag.

    Det är nu dags att ta i problemet och då speciellt från Taxi Stockholms sida om de nu inte vill bli förväxlade.

    Håller helt med Ebba, modigt att sticka upp på det sättet, jag tror jag skall följa i dina fotspår, och uppmuntra fler att göra likadant.

    Herr redaktören för Taxi Roy har tidigare på sin sida påtalat hur vissa kunder och då inte mins turister, rejält blivit lurade av bilar de trott varit Taxi Stockholm, dags att vakna på ett visst företag men så också det politiska etablissemanget, i vilka kulörer de än må befinna sig.

    //Naw

  • Matte säger:
    2011-11-28 | 19:45:32

    Ebba P:



    Har inte haft möjlighet att svara dig förrens nu och vet ej om du läser mitt svar.



    Ebba, vad ditt sista inlägg handlade om till första delen är lite svårt att förstå varför du tar upp, men du fick ju därmed lufta något iaf.



    Sen när du jämför andra taxis priser med Taxi Stockholms, från Saltsjöbadshållet (kunde ge mig fan på det), så är det oxå även det ytterst förvånande. Speciellet med tanke på att du visst mer än gärna ger mellanskillanden i dricks till chaffisen av den enkla andledningen att du "hellre ger till chaffisen direkt".

    Ja, vad ska man svara på det? Då är din "kritik" mot TXS endast, som jag ser det, av det fjantiga slaget eftersom du ändå betalar SAMMA summa som du hade gjort om du åkt med TXS...

    För när du ger mellanskillnaden i dricks så "tjänar" du inte en krona på att inte ta TXS..

    Då är din "kritik" mot TXS endast till för att kasta skit, ingenting annat..

    Men nu har du fått gjort det och du känner dig säkert tillfreds med det.

    Men du har fortfarande ingen som helst fundering över HUR det kan komma sig att BlåTaxi/Metro Taxi kan hålla lägre priser än TXS och även Taxi 020/Taxi Kurir??

    Det säger dig ingenting?

    Hur det kan komma sig att dessa kan hålla lägre priser rör dig inte ryggen?

    För tror du att att TXS och även Taxi 020/Taxi Kurir och även andra har sina priser för att jävlas, eller vad?

    Som jag skrev i mitt förra inlägg. Det KOSTAR en hel del att driva runt en bil och varför det oftast är bra och fina bilar är för att det är en arbetsplats och då måste det vara så säkert som möjligt för chauffören OCH, inte minst, för KUNDEN...

    Men allt detta ser du förbi. Du är endast ute för att kasta skit.



    Sen att, verkar det som, du tycks anse att det är TXS fel att kunder blir lurade bara för att fribilarna vill se ut som en TXS-bil svarar du inte på.

    För detta kan ju av ytterst enkla och förståeliga skäl INTE vara TXS fel.....

    Det var endast ytterligare ett sätt att ta till för att kasta skit från din sida..

    Märkligt och bedrövligt..



    Naw:



    Och så dök du upp. Jag citerar från ditt inlägg:



    "Man kan se att det är en Taxi 020 eller en Taxi kurir man sätter sig i, så är det dock inte med Taxi Stockholms bilar gentemot många fribilar som är snarlika och svåra att skilja åt. Men så är det inte idag.

    Det är nu dags att ta i problemet och då speciellt från Taxi Stockholms sida om de nu inte vill bli förväxlade.

    Håller helt med Ebba, modigt att sticka upp på det sättet, jag tror jag skall följa i dina fotspår, och uppmuntra fler att göra likadant."



    En Taxi Stockholm bli har sett ut på det sättet dom gör under många, många år.

    Det är väl inte TXS som kopierar någon annan taxi så varför ska TXS "ta tag i problemet"?

    Menar du att TXS ska behöva ändra sin välkända profil bara för att fribilarna vill efterlikna TXS och därmed få kunder??



    Vet du, och även du Ebba, att TXS försöker via lagliga medel, med andra man stämmer fribilar inför domstol för att dessa ska upphöra med sin kopiering av TXS profil.

    Troligtvis gjorde du (ni) inte det, eller?

    Så vad säger du (ni):

    Vad mer kan TXS göra?



    Till sist:



    Ni får ta vilken taxi ni än vill. Men att kasta skit bara för att göra det är ju fjantigt för när du, Ebba, tar upp "trötthet" och sen visar det sig att du även betalar EXAKT lika mycket även om en del är dricks så är det fjantigt och inga som helst hållbara argument emot för att inte välja TXS.



    Sen tar ni upp att det är svårt att se skillnaden mellan en TXS-bil och fribilarna.

    Som om det är TXS fel.



    Kom med hållbara argumnet för att inte ta en TXS-bil.

    Inte massa kvasiargument som definitivt inte håller.





  • Peter E säger:
    2011-12-09 | 10:46:16

    Har inte åkt med Blåtaxi, åker, hittills, alltid med Taxi Stockgolm.



    Huruvida Blåtaxi lever på bidrag eller ej...Eftersom det inte är själva Taxi Stockholm som anställer chaufförerna utan de enskilda åkerierna som är anslutna till TXS som gör detta tror jag vi ska ta Mattes inlägg med en nypa salt.



    Det står givetvis varje åkare fritt att antälla vem de vill som uppfyller kraven på körkort och taxileg mm. Eller hur?



    I ett samhälleligt och mänsgligt perspektiv tycker jag det är bra att man ger människor som varit utanför arbetsmarknaden en längre tid en chans. Bara så¨du vet Matte - alla företag (Icahandlare, byggfirmor, restauranger) har möjlighet att göra så här så att peka ut något bolag specifikt är fel.



    /Peter

  • Joe Hill säger:
    2011-12-10 | 20:20:57

    Så här ligger det till...



    Blåtaxi har inte något kollektivavtal.



    Vad gäller Fågelviksgruppens bolag, alltså 020, Kurir, TopCab o.s.v. så har de inget HELTÄCKANDE kollektivavtal. Detta är viktigt! De enda i sthlm som har det är just Taxi Stockholm: växeln ställer krav på åkarna att ha kollektivavtal om de ska tillhöra TS. På 020 m.fl. så lämnar ledningen det upp till de enskilda åkarna att bestämma om man vill skriva avtal eller ej.



    Bidrag sen då. Självklart finns det en nytta både för samhället och den enskilde i att det finns olika incitament för arbetsgivare till att nyanställa, såsom nystartsjobb m.m. Både Taxi Stockholm och Icahandlare kan ju använda det, och det gör de säkert i viss mån med. Dock bygger man ju inte hela sin affärsidé och prismodell efter dessa bidrag...

  • Matte säger:
    2011-12-13 | 02:11:12

    Peter E:



    Vart vill du komma med ditt inlägg?



    Du kan ju ta och läsa "Joe Hills" inlägg så kanske du förstår lite mer hur det ligger till innan du postar fler konstiga inlägg...



    Det är lixom "spot on" vad som gäller idag..

  • Peter säger:
    2012-02-10 | 02:53:12

    Ebba skulle just tro det att du lämnar 200:- dricks på en arlanda,lol. Ditt företag får inte dra av den summan, ej heller lyfta momsen. Ang utvilade chaufförer så körs majoriteten av kurirs och 020 bilar av en chaufför/bil. Den chauffören kör garanterat fler tim än TS chaufförer.

    TS har fram tills 2011 varit marginellt prisledande. Men om du idag är TS billigare tot sätt, dock inte på arlanda.



  • ingo säger:
    2013-03-29 | 21:25:04

    Då försvann Blå Taxi från marknaden som en liten blå rök.
    KONKURS 20130325
    Tänk allt fina prat om trygghet, överpriser etc.
    vad hände? inte ens två år klara han av sen kom verkligheten i kapp Blå taxi,
    Till kunderna som tror att taxi är en lekstuga att man vill ha bil så billigt som möjligt åk kommunalt istället!
    en del sakfel utav insändarna de enda Taxi bolag i Stockholm som har kollektiv avtal med sina anställda är Taxi Stockholm och Värmdö Taxi.
    Kurir, 020 har INTE kollektivavtal.
    Lika så med Metro, Solna, Airportcab, Greencab, top cab, two dice,
    att åka med dessa bolag är indirekt att godkänna att deras förare inte skall ha godkända arbets villkor som pensioner, försäkringar etc.
    allt för att DU som kund skall ha ett billigt pris.
    tror inte att du själv skulle vilja göra avkall på din lön för att era kunder skall få ett billigt pris.

  • Gulaschbaronen säger:
    2013-10-02 | 21:09:23

    Lite förstahandsinformation ang kollektivavtal:

    Jag har varit åkare på 020 med 12 bilar och inte betalat "fora" försäkring för mina anställda, detta är mer eller mindre ett okänt begrepp bland åkarna inom Fågelviksgruppen. Orsaken till detta är att kostnaden för kollektivavtalet är högre än åkeriföretagets vinst. Resultatet blir KONKURS !

Kommentera inlägget här: