TAXIROY

Maila-, skriv insändare- tala om vad du tycker! [email protected] - nu kan du även följa mig på twitter: @Taxiroy Du kan även nå mig på telnr: 0790 53 29 39 Swish: 0790 53 29 39

TAXICHAUFFÖR- ETT DÖDLIGT YRKE

Kategori: Allmänt

Under det år som förflutit har åtminstone tre stycken förare strukit med, tre st har dött i hjärtinfarkt, en klarade sig tack vare en sjuksköterske-utbildad kamrat! Och nu pratar jag bara TXS!

Att vara taxichaufför är inte lätt, du skall vara universalgeni, du skall helt enkelt vara perfekt som människa och yrkesman/ kvinna. Under ett års tid har jag frågat chaufförer jag träffat vad de anser om deras arbetsförhållande och resultatet är skrämmande. ALLA jag frågat upplever stressen att inte kunna prestera tillräckligt inkört som väldigt enerverande. Hur man än gör blir det fel.

Även om TXS är det ledande taxi-bolaget i Sverige och har de allra bästa chaufförerna är det inte alldeles säkert att alla som arbetar är nöjda. Stressen att jobba 12-13 timmar varje pass och se timmpenningen sjunka ner emot 50-60 kronor är inget vi förare älskar.

Åkarna jag samtalat med säger samma sak. Allt handlar bara om att köra in stålar, anställer du nån som blir sjuk måste du som åkare betala sjuklön i 14 dagar om det skulle vara så... Hur lönsamt är det?

En åkare jag pratade med talade klarspråk och sa att "aldrig" att jag anställer någon. "Det kostar helt enkelt för mycket"

Stress dödar...

KOMMENTARER:

  • Matte säger:
    2011-10-18 | 04:12:20

    Den här åkaren som "talade klarspråk" då han "aldrig" skulle anställa någon borde ju definitivt INTE få vara åkare.

    I mitt tycke..



    För varför blir man överhuvudtaget åkare om man inte avser att anställa någon?

    Då kan man ju lika gärna vara anställd av någon riktigt åkare som anställer förare istället.



    Om man endast är "ensamåkare" så innebär det att taxibilen står stilla ca 50% av tiden!!!

    Ska det vara så?

    Borde inte fokus vara, för åkaren, att se till att bilen rullar även resterande tid han inte kör själv och därmed får in lite stålar?



    Och hur kan man sätta fokus på att om man anställer någon så kan denne bli sjuk och därmed få betala sjuklön i 14 dagar är ju sånt feltänk det kan bli.

    Man utgår väl inte ifrån att chaffisen ska bli sjuk och få betala några tusenlappar i sjuklön.

    Om man som åkare har det som fokus så kanske man borde tänka lite på vad hans anställde kör in den tid han arbetar. Förresten, ALLA kan bli sjuka, men i dagens samhälle så är det snarast så att man blir betraktad som mindre värd bara för att man råkar bli sjuk. Bedrövligt!



    Klart man inte ska behöva "tvinga" ensamåkare, det finns gott om dom inte minst inom TXS, till olika saker men några krav borde man kunna ställa på dessa.



    Man hör ideligen från TXS-ledningen att "kunden ska sättas i fokus", men tydligen så gör inte den åkaren du pratade med det.

    Han vill visst bara glida omkring i sin taxibil för sig själv och pysa.



    Visst är det så att "timpenningen" inte är den vassaste inom taxiyrket. Men man kan inte gnälla så mycket över det för så är det och accepterar man inte att taxiyrket INTE ger dom fetaste pengarna så kanske man borde tänka på att byta yrke.

    Själv tycker jag yrket ger så många andra fördelar som "jämnar" ut det negativa, såsom "timpenningen", så jag trivs alldeles utmärkt som chaffis.

    Visst, stressigt ibland, men man gör det till vad det är.

    Sen tycker jag nog inte man ska stirra sig blind på det här med "timpenning". Klart att den blir lägre då ju vi, trots allt, står stilla eller åker tomt långt mer än 50% av den sammanlagda tiden vi arbetar. (Inte på fre-lö nätter då det rullar på bra, oftast). Man kan ju alltid drömma om ha kund i bilen mest hela tiden men yrket är ju som det är..



    Det har sina nackdelar, men jag tycker fördelarna, i slutändan, överväger dessa... Faktiskt...

  • Ela säger:
    2011-10-22 | 09:36:06
    Bloggadress: http://m1kae1a.wordpress.com

    Hemskt att läsa...



    För att komma med en annan syn på det hela då; jag älskar att köra taxi, det är bland det roligaste jobb jag har haft. Kör 6 nätter varannan vecka.



    Men jag tjänar inte alls så dåligt eller jobbar så långa pass som i ditt blogginlägg. Hade förmodligen haft en annan inställning om så var fallet.



    Mvh Mikaela

  • Taxiroy säger:
    2011-10-22 | 14:12:11

    Hej Mikaela, kul att du också hittat hit!



    Fokus i inlägget låg på att det finns ett stressmoment i att köra taxi på provisionslön som inte alla gånger är hälsosamt.



    Jag gillar också att köra taxi, roligaste jobb jag haft men därmed inte givet att det är det mest nyttiga arbete att ha.



    Det är lätt att räkna ut timpengen:



    Kör du in 3000 efter att momsen är dragen och jobbar 12 timmar har du en lön på 1110 kr = 92.50/ tim. Bort med 30% skatt så är din timpenning ca 65 spänn netto.

  • Mikaela säger:
    2011-10-22 | 15:19:34
    Bloggadress: http://m1kae1a.wordpress.com

    Nä kör man inte in mer på 12 timmar är det klart det är kasst och stressigt.



    Räknar du inte med dricksen?



    Jag har aldrig kört för de stora bolagen så vet inte hur det är.. Endast kört radiotaxi.



  • Taxiroy säger:
    2011-10-24 | 17:52:05

    Nej, jag räknar inte med dricksen-,varför ska jag göra det?

    Om du nu tjänar så bra som du skriver att du gör; skicka gärna en kopia på körpassrapporterna så alla får se hur bra det är med radiotaxi- dag som natt...

  • Mikaela säger:
    2011-10-25 | 01:30:22
    Bloggadress: http://m1kae1a.wordpress.com

    Jag vet inte, det är väl pengar det också :)



    Näe ska du låta sådär tråkig så lägger jag nog ner nu.. Men kul att läsa din blogg i alla fall!

  • Sillchauffören säger:
    2011-10-26 | 10:35:12

    Hoppade av taxi jobb hos TXS, och kör nu 2 vänder per vecka Stockholm – Norge och tjänar på dessa 2 vänder 10.000:- Norska kr + matilllägg på 186:- Norska der dag , arbetstid ca 44 timmar./veckan

    Färsk sill ger visserligen ingen drix men man kan alltid få en och annan färsk lax med sig hem som bonus. Det är en djäkla skilnad att köra färsk fisk från Norge till Stockholm, än att köra runt sur sill i Stockholm med omnejd, och få någon ynka krona i drix.

    Transports avtal som alla taxibolag i stockholm tillhör även TSA.

    Alla chaufförer minimilön skall vara minst på en 40 timmars arbetsvecka 21.187 Sek/ mån plus minst en premiekomp på 5;-/timman på normal arbetstid (tillämpas minst i princip hos alla välrenomerade åkerier i Storstockholm) plus 27,36 per obtimma och 54,73 för kvalificerad ob.

    Om ni inte tjänar de pengar som jag skriver enligt gällande avtal är det kanske dags att tänka om marknaden skriker efter duktiga chaufförer både i Sverige och Norge

    Jag kommer i fortsättningen när jag beställer taxi att se till att jag får en förare som inte kört mer än 8 eller max 9 timmar, resten är rent trafikfarligt och Transportstyrelsen borde göra en översyn av denna systimatiska tendering av körtid på 12-13 timmar/ dygn hos TSA och andra Tasxia åkerier, borde skämmas och jag hoppas åkarna föregår med gott exempel.

    Sillchaffören

  • Sillchauffören säger:
    2011-10-26 | 11:01:41

    Sillchaffören

    Hoppade av taxi jobb hos TXS, och kör nu 2 vänder per vecka Stockholm – Norge och tjänar på dessa 2 vänder 10.000:- Norska kr + matilllägg på 186:- Norska der dag , arbetstid ca 44 timmar./veckan

    Färsk sill ger visserligen ingen drix men man kan alltid få en och annan färsk lax med sig hem som bonus. Det är en djäkla skilnad att köra färsk fisk från Norge till Stockholm.

    Transports avtal som alla taxibolag i stockholm tillhör .

    Alla chaufförer minimilön skall vara minst på en 40 timmars arbetsvecka 21.187 Sek/ mån plus minst en premiekomp på 5;-/timman på normal arbetstid (tillämpas minst i princip hos alla välrenomerade åkerier i Storstockholm) plus 27,36 per obtimma och 54,73 för kvalificerad ob.

    Marknaden skriker efter duktiga chaufförer både i Sverige och Norge

    Jag kommer i fortsättningen när jag beställer taxi att se till att jag får en förare som inte kört mer än 8 eller max 9 timmar, resten är rent trafikfarligt och Transportstyrelsen borde göra en översyn av denna systimatiska tendering av körtid på 12-13 timmar/ dygn , jag hoppas åkarna föregår med gott exempel.

  • Nöjd kund säger:
    2011-11-06 | 03:20:31

    Jättebra blogg. Fortsätt skriva.

  • dario velastegui säger:
    2015-04-09 | 22:25:36

    tjena mitt namn är dario o jag har en fråga till dig, det e så att jag har sedan länge funderat på att jobba som taxichaufför o slutligen blev jag erbjuden jobbet , men för 18 tusen i lön före skatt o 12 timmar per dag 5 dar i veckan , det känns som detta erbjudandet få va , är jag kräsen?

Kommentera inlägget här: